Klachtenprocedures pensioen nog onvoldoende vindbaar

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
08-05-2019

De Ombudsman Pensioenen roept verzekeraars, PPI’s en pensioenfondsen op de klachtenprocedures voor deelnemers beter vindbaar te maken.

In het vandaag gepresenteerde jaarverslag stelt de Ombudsman dat op 25 van de onderzochte 140 websites niets is te vinden over over hoe een klacht kan worden ingediend. Op 30 websites is het voor deelnemers wel makkelijk om een klacht in te dienen en staat helder uitgelegd hoe dit traject verloopt. Het jaarverslag maakt geen uitsplitsing tussen typen aanbieders. Vorig jaar nam de ombudsman 446 klachten in behandeling, waarvan 74 betrekking hadden op een pensioenverzekeraar.

Klachten nemen af

Het aantal klachten neem al jaren af: in 2017 ontving de ombudsman nog 514 klachten. Wel stelt de ombudsman dat dit beeld mogelijk vertekend is. Deelnemers moeten soms fors moeten aandringen voordat hun klacht als klacht wordt herkend.

Nieuwe ombudsman

Henriëtte de Lange is op 1 januari 2019 Piet Keizer opgevolgd als Ombudsman Pensioenen. Zij heeft meer bevoegdheden dan haar voorganger. Zo kan de Ombudsman sinds 1 januari zelfstandig onderzoek instellen.


Was dit artikel nuttig?