Klanten helpen verzekeraars met het klimaat

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
29-08-2019

Premiekorting bij duurzaam gedrag of een ander leuk presentje van je verzekeraar. Dat zijn de meest genoemde suggesties die consumenten voor verzekeraars in petto hebben. In het consumentenpanel van het Verbond stond deze zomer klimaatverandering centraal.

Het Verbond voert namens verzekeraars de dialoog met consumenten. De deelnemers in deze zogenoemde Verzekeringscommunity zijn enthousiast en denken graag mee over allerlei onderwerpen. Dat levert voor het Verbond (en voor de leden) waardevolle informatie op en soms nuttige tips. Zoals het geval was tijdens de zomeropdracht over klimaatverandering. De eerste vraag (Welke initiatieven ken je die de gevolgen van klimaatverandering proberen op te vangen of de schade beperken?) leverde maar liefst tweehonderd reacties op.
“Het is ronduit opvallend hoe klimaatbewust de meeste panelleden zijn”, reageert een woordvoerder van het Verbond. “Er zijn weliswaar ook cynische reacties als ‘wie gaat dat betalen?’, maar het merendeel is erg positief. Naast de ‘bekende’ initiatieven als afvalscheiding, zonnepanelen, elektrische auto’s, mogelijk statiegeld op petflessen en gasloos koken, weten veel consumenten zelfs welke groene initiatieven hun eigen gemeente allemaal neemt. Denk aan waterdoorlaatbare tegels, meer groen in de tuin en een regentonsubsidie.”

Stoere actie!

En zoals gezegd denkt het panel bij de rol van verzekeraars al snel aan premiekorting, maar ook op de tweede vraag (Wat kunnen verzekeraars doen om klanten aan te zetten tot actie?) kwam een stroom aan suggesties los. “Zo vond iemand een korting op je verzekering als je minder kilometers rijdt een mooie stimulans, maar werd ook het ‘ouderwetse’ punten sparen voor producten of uitjes genoemd. Daarnaast kwam ‘het meer richten op bedrijven in plaats van particulieren’ uitgebreid in de reacties naar voren. ‘Als je echt grote duurzame stappen wilt maken en een voorbeeld wilt stellen, dan is de actie van Aegon, die wil dat Shell meer vaart maakt met het naleven van het Parijse klimaatakkoord, wel stoer. Tot nu steunden alle grote aandeelhouders Shell nog, en wat dat betreft mag de stap van Aegon revolutionair worden genoemd’.”

Andere gratis tips waar verzekeraars hun voordeel mee kunnen doen, hebben onder meer betrekking op het stimuleren van bewustwording en van hergebruik. “Laat bijvoorbeeld maar eens zien wat de gevolgen voor onze verzekering zijn van niet-duurzaam gedrag. Of verbind bij schade aan een huis de voorwaarde dat dit alleen met duurzame materialen mag worden gerepareerd.”


Was dit artikel nuttig?