Het gaat niet goed met de ladingdiefstal. Vorig jaar zijn er wereldwijd 13.416 diefstallen (of pogingen tot) gerapporteerd aan de Transported Asset Protection Organisation. Dat komt neer op een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021. In ons land betekent het zelfs een verdrievoudiging.
De meeste ladingdiefstallen vinden in Europa plaats. Groot-Brittannië gaat met ruim 4.100 incidenten aan kop en wordt op de voet gevolgd door Duitsland (3.850 meldingen). Maar liefst zestig procent van alle incidenten vinden in Groot-Brittannië of Duitsland plaats.
Ons land bezet de vierde plaats, met 727 meldingen. “Een stevige toename ten opzichte van 2021, toen er nog maar 185 incidenten werden gemeld”, schrijft Nieuwsblad Transport. Volgens het nieuwsblad bevindt Nederland zich weer op het niveau van 2019, toen er 694 incidenten in de database van TAPA zijn gerapporteerd.
Transported Asset Protection Organisation (TAPA)
TAPA is een brancheorganisatie die de verliezen door ladingdiefstal zoveel mogelijk wil voorkomen. Transportbedrijven kunnen diefstal van lading, maar ook van de oplegger of zelfs het complete voertuig, anoniem melden. TAPA houdt de meldingen bij in een database, maar verwacht dat de aantallen in werkelijkheid nog hoger zijn, omdat er “waarschijnlijk ook veel ladingdiefstal niet wordt gerapporteerd”.
Gemiddeld schadebedrag
Naast het aantal incidenten is ook het schadebedrag verdrievoudigd. In 2021 bedroeg die totale schade nog een kleine honderd miljoen, terwijl er vorig jaar wereldwijd - voor zover bekend - ruim 324 miljoen euro aan lading is gestolen. Omgerekend komt het gemiddelde schadebedrag uit op 140.808 euro. “Het gaat daarbij niet alleen om de gestolen lading”, benadrukt beleidsadviseur Marko van Leeuwen van het Verbond van Verzekeraars. “Vaak is er ook sprake van schade aan het voertuig zelf. En bovendien brengt de stilstand van de vrachtwagen ook de nodige kosten met zich mee.”
Leed voor chauffeur
Nog belangrijker is, vindt hij, het leed voor de chauffeur. “Ladingdiefstal kan veel impact hebben. In Nederland vinden de meeste diefstallen plaats door het openbreken van geparkeerde trucks. Soms zelfs als de chauffeur ligt te slapen. Zo zijn er vorig jaar op een parkeerplaats in Asten (Noord-Brabant) 114 computerterminals uit een vrachtwagen gestolen, terwijl de chauffeur lag te slapen.”
Diefstalpreventie in het wegvervoer
Uit cijfers van TAPA blijkt dat de lading bij negentig procent van de gemelde ladingdiefstallen niet was beveiligd. Dat kan, volgens Van Leeuwen, een stuk beter. “Goede preventiemaatregelen zijn van groot belang. Het consequent toepassen van een aantal vuistregels kan vaak veel ellende voorkomen. Dat geldt zowel bij het inplannen van een rit als bij het uitbesteden van een vracht.”
Meer weten? Bekijk dan onze brochure Diefstalpreventie in het wegvervoer die onlangs geheel is ge-update.
Was dit nuttig?