Fraude met Artificial Intelligence
Er is vorig jaar vaker gewaarschuwd voor cyberrisico’s. Het Verbond vermoedt dat dit komt door de opmars van artificial intelligence (AI) en andere breed toegankelijke digitale mogelijkheden. Verzekeraars zien een toename van geraffineerde fraudevormen in digitale processen en cybercriminaliteit. Dit vormt een risico. Tegelijkertijd wordt AI ook door verzekeraars gebruikt, juist om fraude te detecteren en te bestrijden.
Verzekeraars hebben de aanpak van fraude de afgelopen jaren stevig uitgebreid. Als middel tegen oplichting delen verzekeraars onderling steeds vaker kennis en informatie. Als fraude is aangetoond, nemen de verzekeraars maatregelen. Naast het afwijzen van de aangevraagde verzekering of claim, kunnen verzekeraars besluiten de polis te beëindigen, de onderzoekskosten terug te vorderen of aangifte te doen bij de politie. Ook kunnen verzekeraars besluiten de gegevens van een fraudeur op te nemen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem, het zogeheten Extern Verwijzingsregister (EVR). Verzekeraars hebben vorig jaar van 3.567 fraudes informatie opgenomen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem.
Algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, Richard Weurding: “We zien in toenemende mate de relevantie van AI, want veel bedreigingen zijn cyber gerelateerd. Kennis en kunde uitwisselen blijft enorm belangrijk, om te voorkomen dat criminelen dezelfde ‘trucs’ bij verschillende verzekeraars uitproberen. De bestrijding van fraude is nodig om misbruik aan te pakken en om te voorkomen dat klanten die te goeder trouw zijn niet onnodig te veel premie betalen. Verzekeringsfraude is een misdrijf en als je wordt gepakt zijn de gevolgen groot. Een verzekeraar verhaalt doorgaans ook de onderzoekskosten en verzekeraars kunnen aangifte doen bij de politie. ”
Verder heeft het CBV
- 258 adviezen over relevante cyberincidenten en -dreigingen zijn met de sector gedeeld.
- 3.138 incidentmeldingen met dossierinformatie over onderzoeken naar mogelijke fraude zijn van verzekeraars ontvangen.
- 2.033 vragen van verzekeraars en 165 informatievragen van politie en justitie afgehandeld.
- 96 anonieme tips over mogelijke fraude en criminaliteit van bezorgde burgers ontvangen.
- 4 sectorbrede waarschuwingen over nieuwe of opvallende fraudefenomenen uitgegeven.
Woordvoerder
Neem voor vragen contact op met woordvoerder Elias van Hees via:
Veilig wonen & ondernemen, cyber, letsel, verkeer, klimaat/duurzaamheid, reizen, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, volmacht, verzekeringsfraude- en criminaliteit en zakelijke markt.