
Rob Hennekam is sinds juni 2024 directeur Bedrijfsvoering & Financiën bij Midglas. Samen met algemeen directeur Jurgen Quaars vormt hij nu ruim een jaar de directie. En dat bevalt hem meer dan goed. “Ik heb één andere werkgever gehad (Deloitte) en bewust gekozen voor Midglas. Ik wilde graag in een hecht team werken en dat heb ik hier gevonden. De gemoedelijkheid en de informele werkwijze spreken me enorm aan. Tegelijkertijd zie ik de gedrevenheid bij mijn collega’s om het iedere dag weer beter te willen doen. Wij hebben echt alles in huis. Pas hebben we een 25-jarig jubileum gevierd, maar we hebben ook jonge net afgestudeerde collega's die nieuw elan brengen. Die mix werkt goed.”
Klein maar fijn
Verzekeraars zijn er in alle soorten en maten. Iedereen kent wel de grote namen, die vaak in reclamespotjes voorbijkomen, maar er zijn ook kleine(re), gespecialiseerde verzekeraars die minder bekend zijn. In onze rubriek Klein maar fijn zetten we het vizier op die verzekeraars. Dit keer op Midglas, de trotse marktleider in glasverzekeringen.
Open cultuur
Het gesprek vindt plaats op de Dreef in Breda. Midden in een gezellige winkelstraat is het kantoorpand van Midglas gevestigd. “We zitten hier fantastisch. Deze wijk voelt als een dorp. Het is hier gemoedelijk en gezellig, dat past bij ons.”
Hennekam roemt met name de open cultuur van Midglas. “Wij werken met korte lijnen en zorgen ervoor dat elke partner of klant één vast aanspreekpunt heeft. Daardoor verloopt de communicatie altijd duidelijk en efficiënt. Wie contact met ons zoekt, krijgt snel de juiste persoon aan de lijn. Die toegankelijkheid is voor ons een belangrijk onderdeel van betrokkenheid en samenwerking.”
Innovatie
Geen chatbot dus voor Midglas, zelfs niet bij de schadeafwikkeling, maar Hennekam benadrukt dat innovatie ook voor een kleinere niche speler van groot belang is. “Onze schadeafwikkeling zit bij ons in huis, maar is wel uitbesteed aan Clarixy. Wij werken nu aan een gezamenlijk platform. Met eigen ontwikkelaars, zodat we kort op de bal zitten en ons herstelproces, met hulp van AI, nog efficiënter kunnen inrichten. Daarnaast hebben we WoCoTo ontwikkeld. Dat is een digitale tool waarmee woningcorporaties real time inzicht krijgen in hun glasschades. Zij kunnen zelf signaleren wat er aan de hand is als er bijvoorbeeld voor de derde keer in korte tijd op één adres een deur sneuvelt.”
Hij komt er een paar keer op terug in het gesprek. Midglas is en blijft een nichespeler, maar blijft zichzelf wel ontwikkelen. “Zo hebben we onlangs een marketeer en een communicatieadviseur aan ons team toegevoegd, zodat we steeds professioneler worden. We zijn marktleider en dat willen we graag blijven.”
Rob Hennekam (Midglas): "Wij zijn een nichespeler, maar blijven onszelf wel ontwikkelen. We zijn marktleider en willen dat graag blijven!"
Groei
In de afgelopen vijf jaar is Midglas al met zo’n veertig procent gegroeid, maar volgens Hennekam is de rek er nog lang niet uit. “Ons premievolume zit nu rond de 22 miljoen. Dat doen we niet alleen. Wij werken met volmachten en het intermediair. Samen zien wij nog volop kansen in de zakelijke markt en de segmenten die we nu nog niet op grote schaal bedienen, zoals de (semi)overheid. Denk onder meer aan scholen en ziekenhuizen.”
In totaal heeft Midglas nu zo’n één miljoen adressen in de boeken staan. Vaak zijn dat adressen die deel uitmaken van een VvE of een woningcorporatie, maar Hennekam noemt ook de Aquazoo in Leeuwarden en padelbanen als klanten. “Er zit zoveel moois bij. Wij verzekeren bijvoorbeeld ook het glas van grote woontorens in Amsterdam en Rotterdam. Dat soort grote objecten is overigens altijd maatwerk.”
Het Fenix-museum in Rotterdam
Duurzaamheid
Naast groei in meer klanten ziet Hennekam ook mogelijkheden op het terrein van duurzaamheid. “Als er een schade is, herstellen of vervangen wij het glas. Als dat enkel glas was, plaatsen we liefst duurzaam HR++glas terug, in overleg met de klant. Daarnaast bieden we ons herstelnetwerk de mogelijkheid om circulair glas af te nemen in plaats van nieuw glas via ons partnerschap in Global Glass Circulair. Die ontwikkeling staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar duurzaamheid is een belangrijk thema voor ons. Zo proberen we ook in onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te zijn. Ons kantoorpand is net verduurzaamd en ons wagenpark is honderd procent elektrisch.”
Schade op grote hoogte
Net als iedere andere verzekeraar heeft ook Midglas last van de verhuftering van de maatschappij. “Bij horecagelegenheden, het mkb, en zelfs bij woonhuizen, worden zo nu en dan ruiten ingekegeld. Gelukkig zien wij daarin geen toename, maar oud & nieuw is niet voor niets bij ons altijd een hectische tijd.”
Datzelfde geldt voor de dagen na een storm, hoewel Hennekam opmerkt dat de glastuinbouw traditioneel altijd meer last heeft van storm en hagel dan de klanten van Midglas. “Wij verzekeren elke soort opstalglas, maar geen kassen.”
En natuurlijk sneuvelt er wel eens een ruit in een woontoren, bijvoorbeeld door rondvliegend materiaal. Dat kan overigens behoorlijk in de papieren lopen, omdat wij voor het schadeherstel geregeld een kraan moeten huren. We hebben in Amsterdam eens een ponton moeten huren, met daarop een kraan, omdat herstel anders niet mogelijk was. Dat zijn speciale schades, waarbij we onze meerwaarde kunnen laten zien en onze klanten met recht kunnen ontzorgen.”