Skip to Content

Nieuwe Kifid-reglementen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het Kifid heeft met ingang van vandaag nieuwe, geactualiseerde reglementen online staan die toegankelijker en begrijpelijker zijn. Aan de hand van vragen en antwoorden kunnen consumenten, maar ook verzekeraars sneller informatie vinden over de klacht- en beroepsprocedure.

De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en beroepen verandert niet, maar er is wel iets gewijzigd in de reglementen. Tot nu toe was er een apart reglement voor consumentenklachten en aparte reglementen voor klachten van kleinzakelijke ondernemers. Ook voor de behandeling van beroepen waren er aparte reglementen van toepassing. In de nieuwe reglementen, die vanaf 1 april 2022 gelden, zijn het reglement voor consumenten en de reglementen voor kleinzakelijke ondernemers samengevoegd. Dat betekent dat Kifid nu één reglement heeft voor de behandeling van klachten door de Geschillencommissie en één reglement voor de behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep. Specifieke informatie die alleen geldt voor consumenten of alleen voor kleinzakelijke ondernemers is in de nieuwe reglementen te vinden in afzonderlijke hoofdstukken.

Kifid/Tuchtraad
Voor consumenten blijkt het niet altijd helder te zijn hoe de route loopt en met welke klachten ze zich waar kunnen melden. Reden voor het Verbond om een routekaart voor letselschadeslachtoffers te maken. Nieuwsgierig? Klik hier.

Alleen voor nieuwe klachten en beroepen

De nieuwe reglementen gelden voor klachten en beroepen die vanaf 1 april 2022 worden ingediend. Voor de klachten en beroepen die vóór die datum zijn ingediend blijven de huidige reglementen van kracht. Het nieuwe reglement voor de behandeling van klachten door de Geschillencommissie en het nieuwe reglement voor de behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep zijn te vinden op de website van het financiële klachteninstituut


Was dit nuttig?