Skip to Content

De minister van Justitie en Veiligheid geeft aan dat het ministerie Eén Loket graag verder verkent met het Verbond van Verzekeraars en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Bij deze oplossing is de eigen schadeverzekeraar het eerste aanspreekpunt voor burgers en bedrijven. De ervaren medewerkers van de verzekeraar wikkelen de overstromingsschade af op een voor de klant begrijpelijke manier. 

Evaluatie Wts 
Uit de evaluatie door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) blijkt dat de huidige Wts niet toekomstbestendig is. Het Verbond onderschrijft deze bevinding en heeft deze zorg herhaaldelijk met de Rijksoverheid gedeeld. Zo is onduidelijk wanneer de wet wordt ingezet en in hoeverre deze dan compenseert. De onderzoekers presenteren twee mogelijke oplossingen: 1) een publiek-private herverzekering en 2) een herziening van de Wts. Over een publiek-private verzekeringsoplossing heeft de overheid eerder besloten om schade na overstromingen van de grote rivieren, zoals de Maas, grote binnenwateren, zoals het IJsselmeer, of vanuit de zee (primaire keringen), niet via een publiek-private verzekering te verzekeren. Als reden gaf het toenmalige kabinet in juni 2024 aan, dat de nadelen van een dergelijke verzekeringsconstructie niet opwegen tegen de voordelen. De WODC-onderzoekers stellen dat onderzoek naar de economische effecten van een publiek-private verzekeringsoplossing nuttig kan zijn. Het kabinet is van oordeel dat dit niet tot andere conclusies zal leiden. Het Verbond had deze optie echter graag verder verkend. Daartoe zijn wij nog altijd bereid.  

Verkenning Eén Loket 
Bij een herziening van de Wts is het van belang dat deze duidelijk aangeeft waarvoor de Wts ingezet kan worden en wat deze dan compenseert. Belangrijk hierbij is dat de reikwijdte van de Wts van tevoren duidelijk gedefinieerd moet zijn. Het vraagt om een eenduidige en consequente toepassing. Het kabinet ziet wel een mogelijke rol voor verzekeraars bij schadeafhandeling via de Eén loketfunctie van verzekeraars. Op dit moment werkt het Verbond dit uit samen met de overheid. Het rapport Eén Loket Verkend van Andersson Elffers Felix geeft hier handvatten voor. Het ministerie verwacht over het verdere vervolg van Eén Loket begin 2026 een update te kunnen geven.