Skip to Content

De Digiwijzer van het Verbond wordt na afloop van de ALV zo spoedig mogelijk bijgewerkt. 

Aanpassing Protocol bij betalingsachterstanden
Naar aanleiding van de toetsing door Stichting toetsing verzekeraars (Stv) is het Protocol bij betalingsachterstanden uitgebreid met artikel 14. Daarin wordt bepaald dat een verzekeraar geen maatregelen mag aankondigen bij een klant met betalingsproblemen die de verzekeraar niet voornemens is uit te voeren. Naast deze uitbreiding zijn enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd voor een betere leesbaarheid. Het aangepaste protocol is vanaf 1 januari 2025 van kracht.

Lees meer in circulaire LV-2024-11

Aanpassing Model gezondheidsverklaring
De Model gezondheidsverklaring is op een aantal punten verbeterd:

- De zogeheten termijnentabel, onderdeel van de schone lei-regeling voor ex-kankerpatiënten die een overlijdensrisicoverzekering of uitvaartverzekering willen afsluiten, is aangepast.
- De invulinstructies zijn verbeterd om de kans op het niet nakomen van de mededelingsplicht, en daarmee onzekerheid voor klanten en verzekeraars, te verkleinen.
- Enkele vragen zijn verbeterd, waaronder de vraag naar sekse.

De nieuwe verklaring wordt hieronder verstrekt met het verzoek de verbeteringen zo snel mogelijk te implementeren. Voor de termijnentabel geldt als uiterste implementatiedatum 31 december 2024. Voor de overige wijzigingen geldt als uiterste implementatiedatum 31 maart 2025. De aanpassingen worden gesteund door KNMG en de Patiëntenfederatie Nederland (PFN).

Lees meer in circulaire LV-2024-10

Aanpassing Ethisch kader datagedreven toepassingen
Sinds 2021 geldt het Ethisch kader als bindende zelfregulering voor leden van het Verbond. Naar aanleiding van de toetsing door Stichting Toetsing Verzekeraars (Stv) is de scope, waarover enige onduidelijkheid bestond, verduidelijkt. Ook zijn enkele normen aangepast waardoor het totale aantal ingeperkt van 30 aar 28.

De scope is aangepast van niet alleen AI, maar alle datagedreven toepassingen met impact op het klantvertrouwen naar:

1. Alle AI-systemen die voldoen aan de definitie uit de AI-act
2. Datagedreven toepassingen in de kernprocessen van verzekeraars die een directe of indirecte impact hebben op natuurlijke personen en die impact hebben op het klantvertrouwen.

Lees meer in circulaire LV-2024-12