Skip to Content

Peter Plat (EY) over IMVO: op weg naar de finish! (2)

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Nog een jaar en dan loopt het 'IMVO Convenant voor de verzekeringssector' af. De finish is in zicht, maar er moet nog wel het nodige gebeuren. In een serie artikelen over die weg naar de finish deelt Peter Plat praktische tips en trucs voor een duurzaam beleggingsbeleid. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor verzekeraars. Ook het gedrag van de klant verandert.”

Plat is associate partner Finance & Performance bij EY en kent verzekeraars goed, ook door zijn arbeidsverleden binnen de sector. Hij benadrukt meteen aan het begin van zijn inleiding tijdens het IMVO-event bij het Verbond dat “sustainability-risico’s (waaronder het klimaatrisico) zijn doorgedrongen tot de top drie bij verzekeraars. “En dat geldt niet alleen voor ons land, maar wereldwijd."

IMVO Convenant
Het IMVO Convenant internationaal maatschappelijk verantwoord beleggen in de verzekeringssector is in 2018 ondertekend. Naast het Verbond van Verzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland hebben ook diverse maatschappelijke organisaties en de rijksoverheid hun handtekening gezet. Belangrijk doel is dat verzekeraars meer inzicht krijgen in de internationale (beleggings)keten en op die manier problemen als mensenrechtenschendingen, milieuschade en dierenleed zoveel mogelijk voorkomen.
Het convenant loopt in juni 2023 af, maar uit een tussentijdse evaluatie blijkt dat er nog een eindsprint nodig is om de diverse doelstellingen te halen. Reden voor de diverse convenantspartijen om de koppen bij elkaar te steken. Tijdens een drukbezochte bijeenkomst bij het Verbond is het vizier gericht op nut en noodzaak, en zijn de nodige tips en trucs gedeeld.

In dit tweede deel van onze serie Op weg naar de finish! gaat Peter Plat van Verbondspartner EY in op de routekaart die het adviesbureau als ondersteuning ter beschikking stelt aan verzekeraars die lid zijn van het Verbond.

Deel 1 gemist, waarin Kees Vendrik benadrukte dat er misschien wel helemaal geen echte finish is? Klik hier!

Klantgedrag

“Het klantgedrag verandert. Die klant wil best andere keuzes maken en meer betalen, als hij daarmee de goede zaak dient. Iedereen wil vandaag de dag meer purpose. Duurzaamheid raakt ons allemaal. Als we daarbij optellen dat ook de overheid, de regulators en de stakeholders steeds meer willen sturen, dan weten we zeker dat sustainability is here to stay. Het wordt echt niet minder, alleen maar meer.”

Praktische handreiking

“Ik werk bij EY Consulting en focus me op Insurance. Mijn persoonlijke statement is dat de roep om transparantie over sustainability alleen maar groter wordt. Zowel de stakeholders (zoals aandeelhouders en werknemers) als de regelgevers leggen steeds meer de focus op transparantie van de sustainability-strategie, de implementatie en de performance (zowel terug- als vooruitkijken). Verzekeraars moeten daarop in spelen.”

Tips & trics

"Wij zijn als bedrijf betrokken bij die strategische en implementatietrajecten. In die zin snappen wij als geen ander dat er bij verzekeraars veel behoefte is aan tips & trics. Hoe kun je een duurzaam beleggingsbeleid realiseren en implementeren? Of versnellen? Sommige verzekeraars en andere financiële dienstverleners willen of moeten misschien wel een inhaalslag maken. Wij helpen ze graag bij het hoe, onder meer door Q&A-sessies te organiseren en daarbij onze kennis ter beschikking te stellen. EY is immers partner van het Verbond vanuit onze eigen building a better working world-strategie. Wij hopen met onze bijdrage impact te maken op de hele Nederlandse verzekeringssector.”

"Sommige verzekeraars willen of moeten misschien wel een inhaalslag maken"

Start de verbinding

“Een van de belangrijkste aspecten van de implementatiewerkzaamheden, die ik altijd als eerste noem, is verbinding. Zoek de verbinding met verschillende afdelingen en vergeet vooral niet om de business er direct bij te betrekken. Het accent ligt tot nu toe vooral op assets, maar verzekeraars die echt succesvol zijn op het gebied van sustainability hebben een eigen framework en trekken dat door in hun producten en operatie. Denk bijvoorbeeld aan producten rondom duurzaam schadeherstel. De verzekeraar moet nadenken over zijn lange termijn waarde creatie. Die is niet alleen maar gericht op winst maken. Wij noemen dat in ‘managementtaal’ een shift van profit & loss naar brandvalue & trust. Er komt veel op verzekeraars af de komende periode en de vraag dan ook rijst hoe je je eigen medewerkers moet engagen? Hoe creëer je je eigen footprint?”

Routekaart

“Wij hebben daarvoor een routekaart ontwikkeld. In die routekaart naar een duurzaam beleggingsbeleid onderscheiden we drie fases: now, next en beyond. Vanzelfsprekend moet je met je beleggingsbeleid alle drie die fases raken, maar het gaat wel vooral om het nu. Wat doe je nu? Waar begin je? En welke acties moet je nemen als je bent gestart, maar niet de juiste snelheid maakt?
De routekaart kan verzekeraars ondersteunen bij het opstellen van de eigen roadmap, de due dilligence en de communicatie. In die eigen roadmap leg je onder meer vast wat je al hebt gedaan en wat je nog gaat doen. Wij geven altijd de tip mee om in ieder geval dichtbij je eigen omgeving te blijven. Bij de due dilligence is het vooral van belang dat je keuzes maakt én die ook vastlegt. En de communicatie ten slotte gaat over het bewerkstelligen van transparantie, naar stakeholders, maar ook in de rapportages.”

"De routekaart kan verzekeraars ondersteunen bij het opstellen van de eigen roadmap"

Identificeer en prioriteer

“Hoe nu verder? Met die routekaart doen wij een handreiking naar de verzekeringssector. Wij willen niet alleen een interessant verhaal vertellen, maar juist ook onze kennis en ervaring inzetten om te komen tot praktische tips en het delen van best practices. Ook tijdens het proces willen we de sector graag helpen, bijvoorbeeld met Q&A-sessies. De eerste stap die een verzekeraar op weg naar een duurzaam beleggingsbeleid moet zetten, heeft vooral te maken met het identificeren en prioriteren van thema’s. Wat past bij jou als organisatie? In hoeverre zijn beleggingen in lijn met je beleid? Welke discussie(s) ga je aan met je eigen vermogensbeheerder? Als je zelf niet goed weet welke vragen je moet stellen, krijg je met de routekaart een goede basis mee. En als je ’m volledig hebt ingevuld, rolt er een score uit, waarmee je vervolgens je eigen beleggingsbeleid kunt toetsen. Dat is toch een mooie ondersteuning om het beleggingsbeleid in lijn te brengen met het IMVO-convenant?”

shutterstock_574939951.jpg

Verenigingsdag 2024

  • 26-6-2024
  • Event
  • Verzekeringsthema's

Was dit nuttig?