Regeling afhandelen ongevallen met elektrische voertuigen per 1 juni van kracht

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

Stichting Incident Management Nederland (IMN) heeft samen met het Verbond van Verzekeraars, Brandweer Nederland, bergers en Rijkswaterstaat een protocol ontwikkeld dat per één juni 2021 zorg draagt voor het adequaat afwikkelen van zware aanrijdingen waarbij een elektrisch voertuig betrokken is. Vanaf dat moment is er ook een landelijk dekkend netwerk van bergers die elektrische voertuigen met een hoog brandrisico kunnen afvoeren en stallen.

Landelijke dekking

Ruim 30 bergingsbedrijven hebben al op het protocol ingetekend, waardoor er nu ook landelijke dekking is voor de berging van elektrische voertuigen.  Bergers die bij een zwaar ongeluk met een elektrisch voertuig ter plaatse komen, kunnen onder voorwaarden een zogeheten dompelbak inzetten. Met de dompelbak wordt het voertuig veilig, zonder brandrisico’s, afgevoerd en gestald. De dompelbak is volgens het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), de meest veilige manier om accu’s van elektrische auto’s (na een zwaar ongeluk) te bergen.

Waarborgen veilige berging

Bij zware aanrijdingen kunnen de in elektrische voertuigen gemonteerde accu's instabiel worden en vlam vatten. Het gaat daarbij om branden die veel giftige rook veroorzaken die bovendien moeilijk te blussen zijn. De nieuwe werkwijze waarborgt een veilige berging. Het nieuwe protocol geeft antwoorden op vragen zoals: ‘Wanneer moet een dompelcontainer worden ingezet?’ En: “Hoe moet je de container bewaren en afvoeren?’

Aankomend jaar bekijken de alarmcentrales van verzekeraars hoe het protocol in de praktijk werkt en zich ontwikkelt. Na dit jaar volgt een evaluatie en kan er, zo nodig, bijgestuurd worden.

Brandrisico’s elektrische voertuigen

Rijkswaterstaat en het Verbond van Verzekeraars gingen in februari 2020 al in gesprek met betrokken partijen als Brandweer Nederland, de Politie, bergers en de ANWB om na te denken over de brandrisico’s van elektrische voertuigen en de gevolgen voor incidentmanagement. De lithiumionbatterij die in de meeste elektrische voertuigen zit ingebouwd, kan voor een instabiele situatie zorgen na een stevige botsing. Er kan een heftige brand ontstaan, een thermal runaway, die moeilijk is te blussen. Met steeds meer elektrische voertuigen op de weg wordt het risico op dergelijke branden de komende jaren groter.


Was dit artikel nuttig?