Skip to Content

SOS International klaar voor ‘rode telefoon’

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

SOS International is vanaf 1 april in het bezit van de 'rode telefoon'. Hiermee is deze alarmcentrale dit jaar het eerste aanspreekpunt bij calamiteiten en rampen waar Nederlanders bij betrokken zijn.

Peter Tangstrøm, operationeel directeur van SOS International, ziet het draaien van een calamiteitenjaar als een grote verantwoordelijkheid. “Als zo’n calamiteit zich voordoet, brengen we de situatie in kaart en leggen we in het betreffende gebied contact met ziekenhuizen, de Nederlandse ambassade en met onze buitenlandse partners. Onze mensen hier staan gedupeerden en hun naasten te woord. Daarnaast gaat er een hulpverleningsteam naar het getroffen gebied.”

Volgens Tangstrøm is het naast de grote verantwoordelijkheid, ook heel mooi werk. SOS International heeft zich goed voorbereid op deze taak. Hulpverleners zijn extra getraind en de draaiboeken en communicatieplannen liggen klaar.

Protocol Coördinatie Calamiteiten Nederlandse Alarmcentrales

Zijn er acht of meer Nederlanders bij een ramp in het buitenland betrokken? Dan treedt het Protocol Coördinatie Calamiteiten Nederlandse Alarmcentrales in werking. De alarmcentrale die de calamiteitentelefoon in bezit heeft, zorgt voor de coördinatie van hulpverlening ter plaatse, repatriëring, dossierafhandeling én informatievoorziening. De ‘rode telefoon’ is bij toerbeurt in beheer bij één van de vier grote alarmcentrales in Nederland.


Was dit nuttig?