Skip to Content

Tijd rijp voor sluitende regeling caravans

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het is hoog tijd dat er een sluitende regeling komt voor de verzekering van Nederlandse caravans en aanhangers boven de 750 kilogram die getrokken worden door een auto met een buitenlands kenteken. Deze chauffeurs lopen het risico zelf voor een deel van de schade op te draaien, omdat de Nederlandse wetgeving uit de pas loopt met de meeste Europese landen. Harmonisering van de wet- en regelgeving ligt voor de hand.

Dat stelt het Verbond van Verzekeraars naar aanleiding van het voornemen van de Europese Commissie om de richtlijn voor de aansprakelijkheid van voertuigen te herzien. Alle lidstaten de komende periode hun wetgeving tegen het licht. Recent heeft het Verbond bij het ministerie van Justitie en Veiligheid opnieuw gepleit voor aanpassing van de Wet Aansprakelijkheid Voertuigen (WAM) op dit punt.

Caravan niet automatisch meeverzekerd

In Nederland is, anders dan in de meeste overige EU-lidstaten, de caravan of aanhanger automatisch meeverzekerd met de WA-verzekering van de Nederlandse auto. Er ontstaat een probleem als de aanhanger getrokken wordt door een auto met een buitenlands kenteken. De WA-verzekering van die auto geldt immers niet voor de caravan. Bij schade aan andere weggebruikers zal de buitenlandse verzekeraar doorgaans maar de helft vergoeden, omdat er geen verzekering is afgesloten voor de aanhanger.

Sluitende regeling

"Wij lopen in Nederland Europees uit de pas", aldus algemeen directeur Richard Weurding in het programma MAX Vakantieman. Hij wil een sluitende regeling waarbij in Nederland net als in andere Europese landen aanhangers boven de 750 kg apart WA verzekerd zijn. "Dan maakt het niet meer uit welk voertuig de aanhanger trekt. Dat is ook van belang als je pech krijgt in het buitenland en je moet met je caravan en een buitenlandse leenauto terug naar huis." 


Was dit nuttig?