“Transport gaat ook bij Brexit door”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
14-02-2019

Wordt het een harde Brexit? Een zachte? Misschien wel geen? Niemand weet het antwoord en dus blijft de onzekerheid voortduren. In ieder geval tot en met 29 maart als het lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk eindigt. Hoe gaan verzekeraars daarmee om? We vroegen het aan Jozua Hollander, die namens TVM in het Platform Transport bij het Verbond is vertegenwoordigd.

Heel kort door de bocht gesteld verzekert en levert TVM diensten aan transport- en logistieke ondernemingen. Of zoals Hollander zegt: “Wij verzekeren de wielen en de lading. Wij hebben ook bedrijven in de boeken staan die nevenvestigingen in het Verenigd Koninkrijk hebben en verzekeren hun niet-Nederlands gekentekende voertuigen. Dat kan misschien na de deadline van 29 maart niet meer en dat is voor ons lastig, maar de Brexit heeft vooral consequenties voor onze klanten.”

Hoe lang zijn jullie al met de Brexit in de weer?
“We volgen de ontwikkelingen vanaf het allereerste begin op de voet, maar hebben een half jaar geleden een interne werkgroep opgericht die vooral kijkt naar de impact van de verschillende scenario’s. Als scenario A van kracht wordt, wat betekent dat dan voor de uitvoering. En als het scenario B wordt, wat dan?”

Wie zitten er in die werkgroep en wat doet deze?
“Dat is een heel divers gezelschap, variërend van juristen, productspecialisten, managers en transportdeskundigen. Zij buigen zich vooral over vragen als: wat kan de impact zijn? Hoe kunnen wij onze klanten zo goed mogelijk helpen? En wat communiceren we wanneer naar onze klanten? Uiteraard krijgen we in dit proces ook input van onze leden.”

Is de Brexit bedreigend voor jullie klanten?
“Dat hangt er vanaf wat er precies gaat gebeuren, maar de hele medicijndiscussie die vorige week prominent in het nieuws was, heeft ons wel enigszins gerustgesteld. Op zich is het ook logisch dat Engeland wil dat vrachtwagens ‘gewoon’ kunnen doorrijden. Niemand zit toch op lege schappen te wachten?”

Maar toch, wat verwachten jullie? Lange wachttijden na 29 maart?
“Daar durf ik echt geen uitspraken over te doen. Als je het simpel bekijkt, heeft een vervoerder drie perspectieven: geen Brexit, een harde Brexit of een zachte, waarin een vrij verkeer van goederen gedurende een (lange) overgangsperiode kan blijven bestaan. Het behoeft weinig toelichting dat wij hopen op optie a, maar wij snappen ook dat die kans niet zo heel groot is. En als er alsnog een harde Brexit komt, dan is het nog maar de vraag onder welke voorwaarden.”

Leeft het bij jullie klanten?
“Zij zijn uiteraard, net als wij, op zoek naar informatie. Het belangrijkste is dat onze klanten zich zo goed mogelijk voorbereiden op de verschillende scenario’s, ondanks alle vragen die er nu nog zijn. Wij helpen ze daarbij zo goed mogelijk, maar ook wij hebben nog niet op alle vragen een pasklaar antwoord. Dat heeft niemand.”

Welke vragen hebben zij zoal?
“Dat kan van alles en nog wat zijn. Denk aan de dekking, de producten of de aansprakelijkheid, maar de belangrijkste is wel: heb ik straks nog dekking? Oftewel, hoe zit het met mijn lading als ik op 29 maart onverhoopt stil kom te staan bij de grens? Het antwoord hangt van veel verschillende factoren af, waaronder de voorwaarden en de omstandigheden. Het verschilt ook nogal of je op 29 maart verse bloemen wilt vervoeren naar Engeland of een lading bakstenen. En natuurlijk vertellen wij dat onze klanten ook. Preventie is en blijft een belangrijk aandachtspunt, maar er is één zekerheid: met of zonder Brexit, het transport gaat altijd door.”


Was dit artikel nuttig?

Cookies

{cookieText}