
Tijdens de zonovergoten Schademiddag in Bussum geven vertegenwoordigers van Thatcham Research en Solera Nederland uitleg over het VRR-model dat verzekeraars in het Verenigd Koninkrijk toepassen. Wat is het? Wat doet het? En kan het ook in Nederland worden toegepast? Een samenvatting:
Auto-evolutie
De razendsnel veranderende autobranche heeft veel impact op schadeverzekeraars, ook in Nederland. Zo is 100% van de nieuwe voertuigen standaard uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). En beschikt meer dan 40% over de mogelijkheid van over the air-updates. Dat soort nieuwe technologie en de opkomst van nieuwe automerken als Tesla, Polestar en BYD maakt autoherstelmethodes steeds complexer. Tegelijkertijd kampen herstelbedrijven met oplopende reparatietijden en levertijden van onderdelen.
Dat alles maakt het effectief managen van de verwachte en daadwerkelijke schadelast steeds moeilijker voor verzekeraars. Hoe kunnen zij effectief inspelen op deze veranderingen?
Ontwikkeling VRR
Thatcham Research, een onafhankelijk onderzoeksinstituut in het Verenigd Koninkrijk, heeft daarom een allesomvattende risicobeoordeling ontwikkeld in de vorm van het recent geïmplementeerde Vehicle Risk Rating (VRR). Het is een krachtig model dat Engelse verzekeraars helpt om risico’s van auto’s beter te begrijpen. Ook toetst het instituut nieuwe (elektrische) voertuigen op herstelbaarheid en beveiliging tegen diefstal en cyberaanvallen.
Vijf pijlers
Het VRR-model bestaat uit vijf pijlers om het risicoprofiel van een voertuig nauwkeuring in te schatten:
- Performance: Beoordeelt prestaties en kenmerken als acceleratie, topsnelheid en catalogusprijs. Ook de impact van innovatieve aandrijflijnen, energiesystemen en bijbehorende verzekeringsrisico’s.
- Damageability: Beoordeling op basis van o.a. RCAR Low-speed structural crash test protocollen over hoe ontwerp, materialen, uitrusting en constructietechnieken de ernst en kosten van reparaties beïnvloeden.
- Repairability: Beoordeelt de beschikbaarheid van een transparante en toegankelijke reparatiestrategie, inclusief de kosten en daadwerkelijke beschikbaarheid van onderdelen en (deel)reparaties, waardoor voertuigfabrikanten worden gestimuleerd om praktische en kosteneffectieve reparatieprocessen mogelijk te maken.
- Safety: Kijkt naar de mate waarin het voertuig inzittenden, voetgangers en andere weggebruikers beschermt. Hier vallen ADAS onder zoals automatische noodrem (AEB), rijstrookassistentie en andere rijhulpsystemen.
- Security: Beoordeling gebaseerd op Thatcham Research’s New Vehicle Security Assessment (NVSA), een internationaal erkende en begrepen maatstaf voor systemen en technologieën die zijn toegepast om voertuigen te beschermen tegen diefstal en ongeautoriseerde toegang. Daarbij wordt zowel gekeken naar fysieke antidiefstalsystemen als naar digitale beveiligingsprotocollen.
VRR in Nederland?
Bij autoverzekeraars in het Verenigd Koninkrijk is VRR inmiddels een essentieel onderdeel van het risicomanagementproces, met positieve resultaten. Daarom heeft Solera Nederland het afgelopen jaar samen met meerdere Nederlandse verzekeraars diverse bezoeken gebracht aan Thatcham Research. Daar maakten zij kennis met het model.
De reacties waren unaniem positief. Niet alleen over het model zelf, maar ook over de toegevoegde waarde van een onafhankelijk, praktijkgericht onderzoeksinstituut dat zich specifiek richt op het verbeteren van de verzekerbaarheid van voertuigen. In vergelijking met de situatie in Nederland wordt dit als een grote meerwaarde ervaren.
Daarom onderzoeken Solera Nederland en Thatcham nu de ontwikkeling van een toegankelijk en volledig ondersteund model dat specifiek is toegespitst op de Nederlandse markt, inclusief VRR. Er zijn marktbrede sessies gehouden en vervolggesprekken opgestart. Het doel is om met een eerste groep verzekeraars een Nederlands VRR-model te lanceren, grotendeels gebaseerd op het lidmaatschapsmodel zoals in het Verenigd Koninkrijk. Thatcham zal bovendien haar pricing-, acceptatie- en claimspecialisten (super users) ter beschikking stellen aan de Nederlandse verzekeraars die in deze eerste lancering meegaan.
Een unieke kans dus voor Nederlandse verzekeraars, en de bredere sector, om een partij als Thatcham structureel aan zich te verbinden. En zo de risico-inschatting, acceptatie en premiebepaling naar een hoger niveau te tillen.
Met dank aan sprekers Thomas Hermans (Area Managing Director / Solera Benelux & Nordics), Charlotte Greenacre (Senior Manager - Product Proposition Strategy, Thatcham Research), Giles Brooks (Business Development Manager / Thatcham Research) en Miller Crockart (Chief Commercial Officer / Thatcham Research). Meer weten? Kijk ook eens op thatcham.org/vehicle-risk-rating.