1. Het CBV heeft een eerdere visie herijkt en richt zijn pijlen niet meer alleen op verzekeringsfraude, maar ook op (cyber)criminaliteit. Waarom?
Roelof: “Omdat de wereld verandert en daarmee ook alle vormen van criminaliteit. Inclusief de middelen waarmee die criminaliteit wordt gepleegd. Wij moeten heel simpel mee in de snelheid van de digitale ontwikkelingen. En hoewel het een gegeven is dat de bestrijder altijd achter de crimineel aanloopt, proberen wij het gat natuurlijk wel te dichten.”
Anne: “Het sec onderzoeken van verzekeringsfraude, dus nadat het heeft plaatsgevonden, is allang niet meer genoeg. Wij moeten ook alert zijn op fraude en inbreuken in de digitale processen, bijvoorbeeld op een website als iemand een aanvraag voor een verzekering indient. Overigens hebben wij die verschuiving naar de digitale wereld bijna letterlijk zien gebeuren. Met ons CBV onderhouden wij het contact met zo'n 400 tot 500 fraudeonderzoekers bij verzekeraars. En met de cybersecurity-specialisten die namens of bij verzekeraars werken. Dat waren er tien jaar geleden een handjevol, maar in het afgelopen decennium is dat aantal fraudeonderzoekers min of meer gelijk gebleven, terwijl wij nu met meer dan 250 cyberspecialisten te maken hebben.”
2. Zijn er in jullie nieuwe visie Weerbaar en Waakzaam nog meer aandachtspunten dan alleen die focus op digitalisering?
Anne: “De kwetsbaarheden zitten vandaag de dag per definitie in het digitale domein. In de processen bij verzekeraars, in de websites waar de aanvragen binnenkomen en in de schadeafhandeling. Dat betekent dat onze focus meer op de digitalisering moet liggen, maar hetzelfde geldt voor de samenwerking. Of het nou gaat om de organisatie, de sector, de keten, of zelfs de hele maatschappij. We moeten die criminaliteit echt met zijn allen aanpakken.”
“Eens", reageert Roelof. “We moeten het met elkaar doen, want als verzekeraar a een goed slot op de deur heeft, zoekt de crimineel zijn heil wel een deurtje verder bij verzekeraar b of c. En laten we eerlijk zijn. Iedere verzekeraar kan bedenken dat hij een IT-er in dienst moet hebben om een goed antwoord te formuleren op zijn eigen digitale kwetsbaarheid, maar je kunt ook met elkaar nadenken over een oplossing voor iedereen. Samenwerken is echt het belangrijkste advies om ook samen sterker te worden en te voorkomen dat de zwakste schakel de hardste klappen krijgt.”
Anne Sonnenschein: "We moeten die criminaliteit echt met zijn allen aanpakken"
3. Samenwerking is cruciaal om criminelen buiten de deur te houden, maar dat vereist ook openheid en kwetsbaarheid van verzekeraars?
Anne: “Klopt. Samenwerken is cruciaal, maar bij cybersecurity en criminaliteitsbeheersing is kennis delen ook een must. Via ons i-CERT-loket delen verzekeraars hun kennis, zodat ze kunnen leren van elkaars slechte ervaringen. Dat betekent ook dat ze zich kwetsbaar moeten opstellen als er iets is misgegaan, maar die samenwerking verloopt hartstikke goed. Samenwerken komt sowieso tegenwoordig steeds meer neer op kennis delen. Vroeger konden verzekeraars op casusniveau de informatie nog vrij eenvoudig met elkaar delen, bijvoorbeeld over een dader, maar dat wordt steeds lastiger in verband met privacyregels. Via het i-CERT en andere CBV-platforms kunnen verzekeraars elkaar scherp houden en kennis delen als ze op verdachte signalen stuiten. Dat concept willen we met deze visie graag verder brengen.”
Vijf strategische doelstellingen
In de visie Weerbaar en Waakzaam worden vijf doelstellingen genoemd:
- Versterking van preventie en weerbaarheid
- Verhoging van risicobewustzijn en alertheid
- Verantwoorde omgang met mensen, data en technologie
- Optreden tegen criminaliteitsrisico's in de samenleving en keten
- Oplossingen voor effectieve en kostenefficiënte maatregelen
Meer lezen? Of nieuwsgierig naar de complete visie? Klik hier.
4. In de visie zijn vijf doelstellingen opgenomen, met daarbij de nodige calls to action. Wat is een voorbeeld van zo'n actie?
Roelof: “Belangrijk is dat verzekeraars bereid zijn en blijven om ervaringen met elkaar te delen en multidisciplinair samen te werken. Dat klinkt simpel, maar het is niet altijd en voor iedereen even vanzelfsprekend om bij misstanden openheid van zaken te geven. Daarnaast benadrukken we in onze visie dat de techniek geen zaligmakende oplossing biedt. Verzekeraars moeten constant die awareness blijven aanwakkeren bij hun personeel. De medewerkers moeten zich bewust zijn van de risico's van fraude en criminaliteit. We moeten niet alleen op de werkvloer met elkaar samenwerken, maar er ook als sector keihard aan trekken om die crimineel te tackelen. Dat lukt niet als iemand in zijn eentje het wiel uitvindt en voor zichzelf houdt. Als ik drie sloten aan mijn deur hang, ben ik wel veilig, maar is mijn buurman de pineut. We moeten samen werken aan oplossingen. ”
Roelof Visscher: "Als ik drie sloten aan mijn deur hang, ben ik wel veilig, maar is mijn buurman de pineut"
5. In de afgelopen vijf jaar hebben verzekeraars 54.000 gevallen van verzekeringsfraude gedetecteerd, vijf procent meer dan de vijf jaar daarvoor. Neemt fraude toe? En maken jullie je zorgen?
Roelof: “Nee hoor. Het betekent dat we nog steeds de goede dingen doen. Alles wat wij als verzekeraars niet als fraude herkennen, is ook geen fraude. Klinkt flauw, maar als we geen fraude signaleren, kunnen we het ook niet meetellen. Je kunt met andere woorden niet met aantallen laten zien dat je het beter of juist slechter doet. Vroeger werd er vaak gezegd dat we ‘slechts het topje van de ijsberg te pakken krijgen'. Ik ben het daarmee niet eens, want ik weet niet wat ik niet ontdek. Het kan zomaar zo zijn dat criminelen het ergens anders gaan proberen, omdat verzekeraars een effectieve strijd voeren. Tegelijkertijd verandert de modus operandi constant. Zo stond afgelopen zomer LinkedIn helemaal vol met berichten hoe makkelijk het wel niet was om via AI fraude te plegen. Je stuurt een foto van een beschadigde auto naar je verzekeraar en je krijgt je schade vergoed. Dat is helemaal niet waar, maar er wordt wel gesuggereerd dat het zo werkt. Wij hebben dat kunnen weerleggen met de boodschap dat je niet via één foto via AI je schade vergoed krijgt, maar het geeft aan hoe weerbarstig de materie is. Ik weet niet hoeveel mensen zo'n bericht lezen en denken ook een poging te kunnen wagen. Ik weet wel dat de strijd tegen fraude en criminaliteit een ratrace is en blijft, maar ook resultaat oplevert. Volgende week verschijnt onze jaarlijkse factsheet en zonder al te veel uit de school te klappen, blijkt daaruit dat we samen weer een forse besparing voor de sector hebben bereikt.”