Skip to Content

De wereld van de automobiliteit verandert zo snel, dat de kwaliteit van het schadeherstel in het gedrang komt. Aan de hand van het position paper gaat het Verbond de gesprekken met verzekeraars en de schadeherstelbranche intensiveren. “Wij vinden het goed dat Schadegarant aandacht vraagt voor schadeherstel van complexe auto’s. Bovendien komt dit onderwerp ook vaak terug in de gesprekken die wij voeren met brancheorganisaties zoals FOCWA en BOVAG,” aldus Geeke Feiter-van Heuvelen, directeur Schade bij het Verbond. Het schadeherstel van complexe auto’s moet juist nu stelt het Verbond, gezien de snelheid van de ontwikkelingen, de volle aandacht krijgen. Want wat als een complexe auto, ondanks alle techniek aan boord, toch beschadigd raakt? Is elk schadeherstelbedrijf dan in staat om zo’n auto op een veilige manier te herstellen? “Het herstellen van de jongste generatie auto’s vereist vaak geheel nieuw vakmanschap,” benadrukt Feiter-van Heuvelen.  

Ontwikkelingen gaan razendsnel

De ontwikkeling richting (semi)autonoom rijden gaat razendsnel en komt tegemoet aan het maatschappelijke belang van duurzame en veilige mobiliteit. De Europese Unie stimuleert deze ontwikkeling met doelstellingen om het aantal verkeersslachtoffers en de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen. In de discussie die hierover speelt, blijft een aspect onderbelicht: veilig herstel. Bij het veilig op de weg houden van consumenten spelen schadeherstelbedrijven en verzekeraars een cruciale rol. Feiter-van Heuvelen: “De verzekeringsbranche wil graag blijvend garanderen dat de consument na een herstelde schade altijd weer veilig de weg op kan.”