Verkeersveiligheid: Bijdrage verzekeraars door delen data belangrijk

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
06-03-2020

Nederland is samen met Zweden en Groot-Brittannië koploper als het gaat om verkeersveiligheid. “Om te blijven innoveren is de volgende stap het delen van data en de risicostatistieken van verzekeraars kunnen daarbij waardevol zijn”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Hij was onlangs met een delegatie van de Verkeersveiligheidscoalitie op werkbezoek in Stockholm.

De aanleiding van het werkbezoek was de deelname van minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Global Road Safety Conference. Die deelname heeft de coalitie aangegrepen om de Zweedse kijk op verkeersveiligheid te onderzoeken. In Stockholm werden gesprekken gevoerd met onder andere Volvo, de gemeente Stockholm en startup in e-steps VOI. Ook stond een bezoek aan Ericsson in het Kista Science City op het programma. “Ik vond het inspirerend om in korte tijd uiteenlopende facetten vanuit verkeersveiligheid vanuit Zweeds oogpunt te bekijken”, vertelt Weurding.

Geofencing

Zo is de presentatie van de gemeente Stockholm over geofencing hem bijgebleven. “In het stadscentrum is een project gaande waarbij de maximumsnelheid van e-steps automatisch wordt begrensd. Bevindt een e-step zich in dat gebied? Dan kan hij niet harder rijden dan 5 kilometer per uur. De gemeente heeft de ambitie om dit ook toe te passen op andere voertuigen zoals personenauto’s en bussen. Ik vind dit een heel goed voorbeeld waarbij IoT wordt toegepast om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.”

Control tower concept

Naast innovatieve projecten die inspelen op de maximumsnelheid van voertuigen, is er in en om Stockholm ook aandacht voor mobiliteit in bredere zin. “Tijdens ons bezoek aan Kista Science City maakten we kennis met het Control Tower Concept van Ericsson. Ik vond dit interessant, omdat communicatie rondom mobiliteit in dit concept uitgaat van een ‘cross mobility platform’.” Verkeersinformatie over files, knelpunten en doorstroming komt op één platform samen. Reizigers gebruiken deze informatie om hun reis van a naar b zo efficiënt mogelijk te laten verlopen waarbij ze onderweg makkelijk en snel van vervoersmiddel kunnen switchen.

Nieuwe uitdagingen voor Nederland

Ook was er een gesprek tussen Cora van Nieuwenhuizen en haar Zweedse en Engelse collega’s. “Samen met Zweden en Groot-Brittannië is Nederland een Europese koploper als het gaat om verkeersveiligheid. In dit gesprek kwam vooral de vraag aan de orde tegen welke uitdagingen deze landen aanlopen. Het antwoord is inzetten op het delen van data. Ik denk dat de risicostatistieken van verzekeraars daarbij waardevol zijn.” Van Nieuwenhuizen nodigde de twee landen uit om binnenkort in Nederland hierover verder te praten.

Bijzondere uitnodiging

“Ik vond het bijzonder dat het Verbond werd uitgenodigd om mee te gaan met dit werkbezoek. Deze reis toont aan dat wij gezien worden als een relevante, maatschappelijke partner. De individuele initiatieven van verzekeraars ontgaan de minister niet en worden gewaardeerd,” sluit Weurding af.


Was dit artikel nuttig?