Verkeersveiligheid en rijhulpsystemen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content

“Verkeersveiligheid is en blijft een belangrijk thema voor verzekeraars. Ongelukken veroorzaken niet alleen veel schade, maar vooral veel leed. En het gaat niet goed met het streven om in 2050 nul verkeersdoden te hebben. Op dit moment vallen er elke drie dagen vijf doden.”

De openingswoorden van Verbondsdirecteur Geeke Feiter tijdens het webinar Verkeersveiligheid logen er niet om. “We hebben nog wel wat te doen met elkaar.” Het webinar, dat deel uitmaakt van de Week van het Veilig Ondernemen die het Verbond dit jaar voor de eerste keer organiseert, stond geheel in het teken van rijhulpsystemen en verkeersveiligheid. Helpen systemen als cruise control, assisted parking, dodehoekwaarschuwingen en een autonoom noodremsysteem ongevallen voorkomen?

Onderzoek

Harmen van der Veer, senior data scientist bij het Verbond van Verzekeraars, had zijn inleiding de veelzeggende titel Helpen rijhulpsystemen? meegegeven. Vlak voordat hij zijn inleiding uitsprak, bleek uit een poll dat 71 procent van de deelnemers aan het webinar over één of meer rijhulpsystemen in zijn auto beschikt. Maar ook dat een derde zich daardoor niet per definitie veiliger in het verkeer voelt. “Opvallend”, noemde Van der Veer die uitkomst, want rijhulpsystemen helpen namelijk wel degelijk bij het veiliger maken van het verkeer.
Samen met collega’s van het Data Analytics Centre van het Verbond heeft Van der Veer anderhalf jaar lang onderzoek gedaan naar de ‘technische snufjes in auto’s die de veiligheid moeten bevorderen’. “We hebben de data van verzekeraars van één miljoen auto’s (van maximaal vijf jaar oud) gecombineerd met data uit de markt. Simpel vertaald hebben we de claimdata naast gegevens als de leeftijd van de bestuurder, het gewicht van de auto en de aanwezige hulpsystemen gelegd. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met de verschillen tussen bestuurders (vooral in leeftijd).”

Lane Keep Assist

Een van de belangrijkste resultaten is, volgens Van der Veer, dat de aanwezigheid van Lane Keep Assist (waarmee je makkelijker binnen de lijnen kunt blijven rijden en bijvoorbeeld een trilling in je stuur ontvangt als je teveel uitwijkt) de kans op een ongeval met maar liefst 67 procent vermindert. Ook de achteropkomend verkeerwaarschuwing en de dode hoekwaarschuwing maken die kans een stuk kleiner. “Daarnaast hebben we ontdekt dat het gewicht en het vermogen van de auto ook van invloed zijn. Hoe groter het vermogen, hoe kleiner de kans is op een ongeval. En hoe zwaarder de auto is, hoe groter ook het risico, hoewel een ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) dat risico op een ongeluk wel verkleint. En ten slotte zien we dat rijhulpen in de auto niet alleen kunnen voorkomen dat je een ongeluk veroorzaakt bij een ander, maar dat je met een rijhulpsysteem ook minder kans hebt om slachtoffer te worden van een aanrijding.”

Meer weten over het onderzoek? Lees de samenvatting of ons persbericht.

Liever proactief dan reactief
Net als Verbondsdirecteur en moderator Geeke Feiter benadrukte Tom Rodenburg van Hello Mobility dat (personen)auto’s zo ongeveer rijdende computers zijn geworden. “Hulpsystemen zijn fantastisch, maar de bestuurder heeft nog steeds het stuur in handen. Auto’s worden prachtig afgeleverd, maar wat vaak mist is de informatie hoe je er als chauffeur mee om moet gaan.”

Rodenburg is jaren geleden als risicodeskundige in de verzekeringssector begonnen en dat helpt bij zijn huidige functie als Senior Register Risico Professional Vervoer & Transport bij Hello Mobility. “Wij begeleiden ondernemers, via datagedreven coaching, en proberen hen te helpen voordat er een ongeluk plaatsvindt. Preventie is vaak incidentgedreven, terwijl wij juist willen dat een ondernemer meer grip krijgt op zijn vloot en op zijn schade.”
Van reactief naar proactief dus en volgens Rodenburg gaat de coaching in de praktijk veel verder dan alleen het geven van een advies. “Het gaat om het in gang zetten van een verandertraject. Een vrachtwagen rijdt ongeveer één op 3,5. Als wij in samenspraak met een ondernemer chauffeurs leren om rustiger en defensiever te rijden, leidt dat ook tot schoner rijgedrag, een lagere CO2-footprint en minder kosten. Bovendien kan een chauffeur tien jaar lang schadevrij rijden en vandaag iets horen waardoor hij morgen ineens heel anders achter het stuur kruipt. Een goed proces leidt tot meer grip, minder schade en minder leed, maar dat is wel een continue proces.”

Meer lezen over Hello Mobility? Lees het laatste nieuws en/of de diverse blogs.

 


Was dit artikel nuttig?