Skip to Content

Verzekeraar mag geen telefoonnummer eisen van klant

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het eisen van een telefoonnummer van particulieren door een verzekeraar om een verzekering af te sluiten kan in strijd zijn met de privacywet AVG. Dat heeft de geschillencommissie van Klachteninstituut Financiƫle Dienstverlening (Kifid) deze week bepaald. Een verzekeraar moet daar een goede reden voor hebben en dat kon de verzekeraar in dit geval niet aantonen.

De Kifid-zaak ging om een consument die online een autoverzekering wilde afsluiten. Hij vulde wel zijn post- en e-mailadres in, maar wilde zijn telefoonnummer niet geven. In plaats daarvan gaf hij een fictief nummer op. De verzekeraar wees de aanvraag om die reden af. Toen hij vervolgens bij een ander label een autoverzekering wilde afsluiten, werd hij ook daar geweigerd. Hij had niet aangegeven dat hij eerder bij een andere verzekeraar was afgewezen.

Het Kifid stelt de consument in het gelijk. De verzekeraar heeft aan een post- en e-mailadres voldoende informatie om de klant te bereiken indien nodig. Dat de man valse informatie gaf (een fictief nummer) om een verzekering af te sluiten, kan volgens het Kifid wel een reden zijn voor het weigeren van een verzekering.


Was dit nuttig?