Met de handtekening van algemeen directeur Richard Weurding onder het Convenant ’Aan de slag voor de klas’ gaat de verzekeringsbranche werknemers helpen die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen.
Het convenant is ook ondertekend door de Nederlandse Vereniging van Banken en diverse onderwijsinstellingen. Het ministerie van OCW stelt de komende jaren zeven miljoen euro extra beschikbaar voor deze zij-instroomtrajecten om werknemers uit de financiële sector te begeleiden naar een baan binnen het onderwijs.
Volgens Richard Weurding sluit het convenant naadloos aan op het motto van de Sociale Agenda 2019- 2021 ‘Samen op weg naar brede inzetbaarheid’. De Sociale Agenda bevat de gezamenlijke visie van de sociale partners (werknemers en werkgevers) over het huidig en toekomstig arbeidsklimaat van de verzekeringsbranche. Een branche die door consolidatie, krimp in werkgelegenheid en de continue stroom aan wet- en regelgeving door de overheid continue en stevig in beweging is. Weurding: “Een belangrijke ambitie van de Sociale Agenda is om werknemers te stimuleren zelf de regie te nemen over hun loopbaan. Welke werkzaamheden en toekomstperspectief passen bij de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer zowel binnen als buiten de verzekeringsbranche? Via het convenant wordt de deur naar een mooie baan in het onderwijs in ieder geval wijd open gezet.”
Lerarentekort nog steeds groot
In januari publiceerde het ministerie van OCW nieuwe cijfers waaruit blijkt dat het tekort aan leraren nog steeds groot is en in alle onderwijssectoren verder oploopt. Voor de komende jaren wordt het tekort geraamd op ruim 4000 leraren in het basisonderwijs en een kleine 1000 leraren in het voortgezet onderwijs. Ook het mbo kampt met een docententekort, vooral in de techniek- en zorgopleidingen.
Via verschillende regionale initiatieven, waarbij onder andere de Rabobank, Nationale-Nederlanden, a.s.r. en de Volksbank betrokken waren, worden werknemers uit de financiële sector begeleid naar een baan binnen het onderwijs. Aan de hand van een oriëntatietraject kunnen geïnteresseerde werknemers van banken of verzekeraars onderzoeken of zij geschikt zijn voor het vak docent. Vervolgens worden ze met een op maat gemaakt opleidingstraject voorbereid op een nieuwe carrière in het onderwijs.
Was dit nuttig?