Skip to Content

Verzekeraars: stimuleer tussenpersonen nu te starten met testen eHerkenning

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Standaardisatie instituut SIVI maakt sinds eind 2020 met behulp van een monitor zichtbaar welke maatschappij per welke datum het inloggen met eHerkenning ondersteunt. Wat blijkt: veel tussenpersonen hebben het nieuwe digitale identificatiemiddel voor de verzekeringsbranche inmiddels aangeschaft, maar het wordt slechts door een enkeling gebruikt. Daarom deden SIVI en Adfiz onlangs de oproep nu al te gaan testen met het eHerkenning. Verzekeraars kunnen ook helpen!

Vanaf 7 januari kunnen tussenpersonen alleen nog maar inloggen met eHerkenning, omdat het huidige digitale paspoort per die datum vervalt. Starten adviseurs pas op 7 januari met eHerkenning, dan is de kans  groot op inlogproblemen en dat tussenpersonen massaal de IT-afdeling gaan bellen van de verzekeraar. Die afdeling kan onmogelijk iedereen nog diezelfde dag de gewenste ondersteuning bieden. Dus hoe eerder tussenpersonen gaan testen, hoe groter de kans op een soepele overgang, ook voor verzekeraars.

Single sign on

Als verzekeraars tussenpersonen wijzen op het gebruik van Single Sign On (SSO), dan wordt het nut van eHerkenning direct duidelijk. Met SSO hoeft een gebruiker, eenmaal ingelogd op het portaal van partij A, zich twee uur lang niet opnieuw te authenticeren met eHerkenning. Dus ook niet als je vervolgens naar een portaal van partij B of C gaat, mits B en C ook SSO hebben "aangezet." 

Nog geen eHerkenning

Heeft de tussenpersoon nog geen eHerkenningsmiddel? Verschillende leveranciers bieden eHerkenning aan. Wellicht is de volgende introductietekst behulpzaam om tussenpersonen hierop te attenderen:

Het afgelopen jaar heeft het Verbond in overleg met Adfiz (tussenpersonen) en de NVGA (gevolmachtigd agenten) onder regie van standaardisatie instituut SIVI gewerkt aan de overstap van de sector naar eHerkenning. Dit proces bevindt zich nu in de afrondende fase. eHerkenning is een digitaal middel voor B2B identificatie. Voorheen werd daarvoor het digitaal paspoort gebruikt. Maar dit inlogmiddel kent verschillende nadelen: doordat vaak hele afdelingen het digitale paspoort gebruiken, is het niet heel veilig. Daarnaast wordt het paspoort maar door één bedrijf aangeboden wat gevolgen heeft voor de prijs en voorwaarden. eHerkenning is op gebaseerd op persoonsgebonden technologie en daardoor veiliger. Een bijkomend voordeel is dat het e-Herkenning door meerdere met elkaar concurrerende bedrijven wordt aangeboden.

Shutterstock 2320781927

De AI-act voor verzekeraars 29 mei 2024

  • 29-5-2024
  • Webinar
  • Toepassing wet- en regelgeving
shutterstock_574939951.jpg

Verenigingsdag 2024

  • 26-6-2024
  • Event
  • Verzekeringsthema's

Was dit nuttig?