Willem van Duin: “Zonder leden geen Verbond”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
17-10-2018

Net als minister Wopke Hoekstra kreeg ook Verbondsvoorzitter Willem van Duin de nodige vragen over technologie op zich afgevuurd. Vooral de afgelopen tien jaar noemde hij “massief en spannend”. Maar wat er in al die jaren nooit is veranderd, is het feit dat verzekeraars solidariteit organiseren. “Wij hebben nog steeds een maatschappelijke functie.”

Als voorzitter heette Van Duin alle aanwezigen van harte welkom. De Majesteit, de burgemeester van Den Haag, de commissaris van de Koning, de aanwezige stakeholders en vooral ook de leden. “Want”, zo zei hij in zijn welkomstwoord: “zonder leden geen Verbond.”
In het korte vraaggesprek met dagvoorzitter Maarten Bouwhuis (BNR Nieuwsradio) kreeg Van Duin vragen over de grootste veranderingen, de concurrentie van insurtechs en de verzekerbaarheid van nieuwe risico’s.

Wat zijn de grootste veranderingen in veertig jaar tijd?
“Je kunt beter vragen wat er nog hetzelfde is gebleven. Er hebben ongelooflijk veel veranderingen plaatsgevonden, maar wat hetzelfde is gebleven, is de solidariteit. Die organiseren verzekeraars al meer dan 200 jaar en dat zullen we blijven doen.’’

Kalft die solidariteit niet af door de technologische vooruitgang?
“Risico’s overnemen en vervolgens samen delen, is de essentie van ons vak. Dat blijft ook zo. Digitalisering leidt wel tot meer inzichten. Dat kan gevolgen hebben voor de solidariteit die we dan bijvoorbeeld anders moeten organiseren, maar digitalisering leert ons vooral ook om nieuwe en andere risico’s wel te verzekeren die eerst niet verzekerbaar waren. Denk aan ex-borstkankerpatiënten, maar ook aan risico’s als cyber.”

Stellen verzekeraars zich wel voldoende open voor andere, ‘vreemde’ partijen zoals Amazon?
“Wij werken samen met insurtechs, dus ja. Maar natuurlijk kijken we intussen wel met een schuin oog of iedereen aan dezelfde regels moet voldoen. Nieuwe spelers bieden nieuwe inzichten. Dat doen data ook. Die geven ons meer inzicht, maar de consument ook. Het mooie van data is dat wij onze klanten kunnen helpen om moeilijke risico’s (weer) verzekerbaar te krijgen of voor preventie te pleiten. Kijk alleen eens naar buiten en denk aan klimaatrisico’s. Het is half oktober en boven de twintig graden.”

Lukt het jullie om een goede cyber- of klimaatpolis te ontwikkelen? 
“Cyber wel, maar het klimaat is lastiger. Het Verbond doet veel moeite om een overstromingsverzekering van de grond te krijgen. Ik verwijs dan graag naar de oplossing bij terreur. Een zelfde soort oplossing zou voor het klimaat ook prima kunnen werken. De politiek zit nu hier, dus die nodig ik van harte uit.”

Ten slotte: financiële educatie. Het Verbond is partner in Wijzer in geldzaken, waarom?
“Wijzer in geldzaken is een belangrijk initiatief, omdat informatieverstrekking zo belangrijk is. Wij voelen ons verplicht om consumenten in staat te stellen risico’s te leren begrijpen. Veel mensen zijn slecht op de hoogte van hun risico’s of ze zijn niet geïnteresseerd. Ons werk is nooit af. We hebben nog veel te doen.”


Was dit artikel nuttig?