Zoekservice Verloren Polissen voorziet in behoefte

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
04-03-2019

De zoekservice Verloren Polissen van het Verbond heeft in tien jaar tijd bijna 20.000 aanvragen verwerkt. Het aantal aanvragen laat een duidelijk stijgende lijn zien, van 962 in 2009 naar 3.384 vorig jaar. Met de zoekservice helpt het Verbond klanten om zoekgeraakte polissen van overleden familieleden te traceren.

Anders dan veel klanten denken, is er geen centraal systeem waarin kan worden gecheckt of iemand een levensverzekering heeft en bij welke verzekeraar die loopt. Een aanvraag van een klant wordt doorgestuurd naar alle deelnemende levensverzekeraars die vervolgens in hun bestanden zoeken naar eventuele polissen. “Tamelijk arbeidsintensief dus”, reageert Matthijs Bas van het Verbond. “Wij verwachten dan ook dat de klant eerst zelf het nodige heeft geprobeerd om uit te zoeken of en waar er nog een polis loopt.”

Meer ‘hits’
Volgens Bas neemt niet alleen het aantal aanvragen fors toe, maar ook het aantal ‘hits’. “In 2018 hebben wij in totaal 3.384 aanvragen ontvangen, waarop wij 2.206 positieve reacties hebben ontvangen. Ter vergelijking: in ons eerste jaar was die verhouding 102 hits op 962 aanvragen.”
De conclusie is volgens hem dan ook gerechtvaardigd: “Met de zoekservice voorzien we duidelijk in een behoefte. En op dit moment zijn we met een project bezig om de zoekservice te optimaliseren, zodat het proces in de toekomst sneller en efficiënter kan verlopen.”

Verloren polissen en (aantal hits) 2009-2018
2009       962 (266)
2010    1.054 (340)
2011    1.230 (723)
2012    1.479 (1.009)
2013    1.677 (1.100)
2014    1.937 (1.454)
2015    2.259 (1.622)
2016    2.740 (1.816)
2017    2.646 (1.754)
2018    3.384 (2.206)
2019       595 (tot en met februari)

 

 


Was dit artikel nuttig?

Cookies

{cookieText}