Skip to Content
Familie LR Shutterstock 1640616025

Zoveel mogelijk consumenten bewust maken van het nut en het doel van een overlijdensrisicoverzekering om ze te behoeden voor financiële problemen. Dat wil het Verbond van Verzekeraars bereiken met de Toolkit Communicatie ORV. De tools zijn ontwikkeld voor organisaties en instellingen die consumenten voorlichting geven over geld, verzekeren en wonen. De toolkit bevat tekst, video en voorbeelden om eenvoudig in te zetten binnen de eigen communicatiestrategie en huisstijl.

Aanleiding

Uit consumentenonderzoek (2023) van Miles Research in opdracht van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 38 procent van de woningbezitters en slechts 15 procent van de huurders een overlijdensrisicoverzekering heeft. Dat baart het Verbond zorgen, want zo’n verzekering is een belangrijk vangnet als een partner overlijdt. In dat geval valt er vaak ook (een groot deel van het) inkomen weg waardoor nabestaanden in financiële problemen kunnen komen.

Basistekst

Deze basistekst geeft antwoord op vragen zoals:

  • wat is een overlijdensrisicoverzekering?
  • Heb ik er een nodig?
  • En, wat is het verschil met een uitvaartverzekering?

Gebruik deze informatie als input voor webpagina’s, brochures, social media-berichten etc.

Video

Het Verbond heeft een testimonial ontwikkeld waarin Nicole haar verhaal deelt. Gebruik deze video in je eigen communicatiestrategie en -middelen met onderstaande tekst:

Het overkwam Nicole. Haar man overleed plotseling tijdens hun vakantie in Spanje. Wat betekende dit voor haar en de kinderen? En hoe heeft de overlijdensrisicoverzekering ervoor gezorgd dat ze in hun eigen huis konden blijven wonen? In deze korte video van het Verbond van Verzekeraars deelt ze haar verhaal.

Wil je deze video invoegen in een webpagina? Gebruik deze embed-code:

<iframe width="1513" height="537" src="https://www.youtube.com/embed/pvaAAyEcLPU" title="Nicole haar man overleed plotseling tijdens hun vakantie" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Kassa-casus

Consumentenplatform Kassa (BNNVARA) besteedde in de uitzending van 19 oktober 2024 uitgebreid aandacht aan de overlijdensrisicoverzekering. Lees het artikel en bekijk de televisie-uitzending voor meer informatie en inspiratie. Ook te gebruiken in je eigen communicatiestrategie en -middelen: Verbond van Verzekeraars slaat alarm over niet afsluiten levensverzekering: Grote zorgen over financiële catastrofe na overlijden.

Je kunt deze video alleen afspelen als je onze marketingcookies accepteert.
Dat is niet onze keuze, maar het gevolg van wetgeving. Wij gaan uiteraard netjes met je gegevens om.

Consumentengids 2024

De Consumentenbond heeft in 2024 een uitgebreid artikel 'Geen zorgen' opgenomen in de consumentengids. In dat artikel vind je een antwoord op ORV-vragen als: welk bedrag moet ik verzekeren? Hoe zit het met de gezondheidsvragen? En, hoe wordt de premie bepaald?

Consumentenwebsite Vanatotzekerheid.nl

Op www.vanatotzekerheid.nl geeft het Verbond consumenten voorlichting over verzekeren in het algemeen. Er is ook een pagina over overlijden.

Vragen over de inhoud van de toolkit?

Of wil je met ons sparren over hoe je de tools kan inzetten in jouw organisatie? Neem gerust contact op met ons. Laat het ons vooral ook weten als je gebruikmaakt van de toolkit! Zo kunnen we de impact die we samen maken nog beter monitoren.

Paul Koopman, woordvoerder. Werkt op maandagochtend, dinsdag, woensdag en donderdag. 070 - 3338698 06 - 53725923
Aandachtsgebied

Pensioen, arbeidsmarkt, zzp’ers, beleggingsverzekeringen, bodemdaling, hypotheken, uitvaart, klantbelang