Skip to Content
informeren_583038718.jpg

Q&A: de regeling

  • De bedrijfsregeling is verplicht voor alle leden van het Verbond en de gevolmachtigd agenten waar zij mee samenwerken.

    De bedrijfsregeling staat open voor andere partijen, de enkele verzekeraars die niet bij het Verbond zijn aangesloten. Zij kunnen intekenen. Het Verbond benadert deze partijen actief in de hoop dat zoveel mogelijk partijen gaan intekenen.

  • Nee, aan het product WA-verzekering verandert niets. De Directe Schadeafhandeling is een dienstverleningsconcept. 

  • Directe Schadeafhandeling is geen nieuw product, maar een wijziging in de partij tot wie men zich wendt bij schade. De eigen verzekeraar helpt zijn klant en deze dienstverlening kost de klant geen geld. Wel kan de verzekeraar voor het toepassen van deze dienstverlening bepaalde ‘spelregels’ aan de klant opleggen. Zo kan de verzekeraar uitleggen dat de klant de schade-uitkering pas ontvangt als hij het eens is met de beoordeling van de aansprakelijkheid. Is de klant het hier niet mee eens? Dan wordt de klant doorverwezen naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Heeft de klant een Rechtsbijstandsverzekering afgesloten? Dan kan de klant natuurlijk ook daar terecht.

  • Nee, deze nieuwe regeling heeft geen stijging van de premie tot gevolg. Het is een service die verzekeraars vanaf 1 juli 2021 bieden aan hun verzekerden met alleen een WA-verzekering. Doel van deze nieuwe regeling is de klant te helpen en door deze nieuwe manier de kosten van het verhalen van schade te beperken.

  • Nee, de klant krijgt precies hetzelfde als de klant de schade zelf verhaalt bij de aansprakelijke partij.

  • De klant moet in eerste instantie de onverzekerde partij aansprakelijk stellen. Wanneer de onverzekerde partij niet reageert of niet bereid is om de schade te vergoeden, dan kan de klant een claim indienen bij het Waarborgfonds voor het Motorverkeer. Het Waarborgfonds wil er zijn voor iedereen die te maken heeft met schade door een onbekende of onverzekerde dader. Er zijn echter voorwaarden waar de claim aan moet voldoen. Bekijk de video en kom er direct achter of de claim aan deze voorwaarden voldoet en of het dus voor de klant zinvol is om een claim in te dienen.

  • Directe schadeafhandeling is wel van toepassing in de volgende gevallen:

    • Bij een botsing met een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
    • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
    • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

    Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing:

    • Bij letsel- en overlijdensschade;
    • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
    • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
    • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, toegestane WAM-uitsluiting).
    • Wanneer er sprake is van meervoudige botsingen, waaronder kettingbotsingen
    • Wanneer er sprake is van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, fraude, of als de bestuurder niet mag rijden;
    • Wanneer de met elkaar in botsing gekomen personenauto en motorrijtuig niet allebei zijn verzekerd bij (of via) een deelnemer bij deze bedrijfsregeling.