Skip to Content

1. Wat vind jij van de verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen

“Het eerlijke antwoord is dat die verplichting een politieke keuze is geweest, maar wel met de meest passende invulling. Wij vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er keuzevrijheid is en die is er straks genoeg. Zo kunnen ondernemers zich in de nieuwe situatie verzekeren via de zogenoemde opt-out. En het is fijn dat zelfstandigen die nu al een verzekering hebben deze kunnen houden als ze dat willen.” 

2. Wat betekent de BAZ voor verzekeraars? 

“Dat ze zich moeten gaan voorbereiden op de nieuwe wet. Er moeten nieuwe producten op de markt komen en tegelijkertijd moeten zowel bestaande klanten als de zelfstandigen die nog niet zijn verzekerd, worden geïnformeerd over de wet en de keuzemogelijkheden. Dat betekent dat naast het intermediair en verzekeraars ook wij als Verbond aan de bak moeten. Onder meer met communicatie over het wetsvoorstel dat veel impact heeft. Want vergis je niet, invoering van deze wet vergt een behoorlijke stelselwijziging.” 

3. Keuzevrijheid is dus belangrijk, maar waaruit kan een zelfstandige straks kiezen? 

“Een ondernemer heeft straks drie keuzes. Hij of zij kan kiezen voor de verplichte basisverzekering.  De Belastingdienst heft dan de premie die 5,4 procent van de gemaakte winst bedraagt (met een maximum van 171 euro bruto per maand) en het UWV voert deze publieke verzekering uit. De tweede keuze is dat een ondernemer bovenop die publieke basis aanvullende dekking koopt op de private markt. Min of meer vergelijkbaar met de zorgverzekering waarvoor je ook aanvullingen kunt afsluiten. Misschien wil de zelfstandige wel een hogere uitkering of meer hulp bij preventie en re-integratie. De derde keuze is een volledige private verzekering, de zogenoemde opt-out. Als een ondernemer nu geen dekking heeft en niks doet, is hij straks ‘automatisch’ publiek verzekerd. En zelfstandigen die gebruik willen maken van de opt-out moeten zelf actie ondernemen en zich melden bij een verzekeraar.” 

4. Wat is het voordeel van zo'n opt-out? 

“Als alles bij één partij ligt, is dat zowel efficiënter als klantvriendelijker. Denk onder meer aan de claimbeoordeling die niet dubbel hoeft plaats te vinden en waarvoor de ondernemer niet afhankelijk is van het UWV. Ook is het uiteraard kostenefficiënter als er maar één partij betrokken is. En een volledig private verzekering geeft meer financiële mogelijkheden om te investeren in preventie en re-integratie, wat belangrijk is voor de inzetbaarheid van ondernemers en het voorkomen van uitval”. 

5. In het wetsvoorstel geldt een wachttijd van twee jaar. Ligt daar een kans voor bijvoorbeeld broodfondsen om die tijd te overbruggen? 

“In eerdere voorstellen was er sprake van een wachttijd van één jaar, maar dat is om diverse redenen uitgebreid naar twee jaar. Dat biedt zeker ruimte aan broodfondsen, maar ook aan andere aanbieders, om dat gat te dichten. Er zijn ondernemers die graag zelf die twee jaar willen overbruggen, maar een ander wil misschien het risico van een langere wachttijd afdekken. De BAZ voorziet, zoals de naam al aangeeft, vooral in een basis. Het is aan de zelfstandige om die op te toppen, aan de voor- of aan de achterkant.”