Skip to Content

“Omdat AI zich heeft verspreid in zoveel aspecten van ons leven en werken is het gemakkelijk - zoals kikkers in kokend water - om over het hoofd te zien hoe veelbetekenend het is voor ons werkzame leven”, schrijft Coginzant in haar inleiding bij het onderzoek. In het onderzoek komen vijf hoofdthema's naar voren:

  1. AI staat centraal in de toekomst van werk: AI is geaccepteerd als essentieel hulpmiddel voor moderne ondernemingen, een top driver voor de toekomst van werk.
  2. Realisme en herkenning: Hoe meer bedrijven AI opnemen in hun bedrijfsprocessen, hoe minder ze het als iets magisch zien en meer als een nieuw middel om een ​​doel te bereiken.
  3. It’s the data stupid: AI speelt een cruciale rol om bedrijven in staat te stellen gegevens te verwerken waar een mens alleen niet toe in staat zou zijn. AI-gestuurde analyse wordt  steeds meer overgenomen door intelligente systemen. De verhouding tussen de volumes door mensen uitgevoerd werk tegenover machines is in het voordeel van machines.
  4. AI verandert werk: Een substantiële meerderheid van bedrijven (70%) heeft AI getest of geïmplementeerd in steeds meer activiteiten.
  5. Bedrijven die ethiek betrekken bij AI geven ethiek ook een grotere rol bij beleid. Het Verbond heeft vorig jaar een Ethisch kader geïntroduceerd voor het toepassen van datagedreven toepassingen waaronder AI. Dit kader geldt voor alle leden van het Verbond.