Skip to Content

AOV: Sta jij altijd 100 procent achter jouw besluit of oordeel?

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Ethiek gaat over verantwoord handelen. Maar… wat moet je doen of juist laten bij de behandeling van claims op een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)? Op 2 juni geven advocaat Erik-Jan Wervelman en consultant ethiek Rob van Es een training over de AOV en ethiek. Daarin leer je hoe jij besluiten neemt waar je achter staat.

Arbeidsongeschiktheid gaat over mensen, hun werk en inkomen. Daarom is het belangrijk dat je als acceptant, claimbehandelaar, manager of medisch adviseur weet wat je doet, waarom je dat doet en jouw keuzes goed kan onderbouwen. Zeker in een tijd waarin mensen mondiger worden en media 24/7 aan staan. Misverstanden, procedures en rechtszaken worden daardoor in no time verspreid.

Speelruimte in je werk

Als AOV-professional heb je natuurlijk te maken met regels, procedures en gedragscodes. Maar daarbinnen is altijd ruimte om een beetje naar links of rechts te schuiven. Van Es:“Om dat goed te kunnen doen, moet je ook weten wat ethiek is. Toch merk ik dat niet iedereen dat weet en zich niet altijd bewust is van alle belangen, normen en waarden die meespelen. Wees je er bijvoorbeeld van bewust dat de organisatie waarin je werkt een bepaalde cultuur heeft of zich aan (ongeschreven) voorschriften houdt. En soms zijn er goede redenen om daar in overleg met je leidinggevende van af te wijken. Misschien wil jij wel net iets meer energie steken in een bepaalde zaak of juist niet."

De boer en zijn tractor

Wervelman geeft een voorbeeld: “Stel, een boer valt uit en dient een claim in bij zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeraar. Het kan zijn dat die verzekeraar alleen kijkt naar de beroepsarbeidsongeschiktheid. Dat wil zeggen; hoe voerde de boer zijn vak eerst uit, en hoe nu? Om vervolgens de mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen. Een andere manier om ernaar te kijken is bij de taakverschuivingsclausule. Daarbij verschuif je taken en beoordeel je die om te kijken of er aanpassingen mogelijk zijn, zodat de boer zijn werk weer volledig kan doen. En waardoor hij dus niet arbeidsongeschikt is. Misschien kan dat wel door een eenvoudige aanpassing aan zijn tractor. Als claimbehandelaar moet je dan in overleg met je manager om die investering te kunnen doen, terwijl de polis daar misschien geen dekking voor biedt. Dat is ethiek!”

Hij vervolgt: "Of stel dat de boer het niet eens is met het vastgestelde percentage arbeidsongeschiktheid. Dan ga je met hem in gesprek over een second opinion. Daarbij probeer je samen een andere deskundige te benoemen, het eens te worden over de vraagstelling en de bijlagen. Daarmee neem je hem als jouw verzekerde serieus." Van Es is het daarmee eens. “Jij bent degene die ervoor kiest om dat stapje extra te zetten. Het is jouw morele besluit en jij kunt het rechtvaardigen.”

Erik-Jan Wervelman en Rob van Es

Zorgvuldig werken bij morele besluitvorming

Maar voordat je een weloverwogen besluit kan nemen of een oordeel kunt vormen, zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Welke belangen spelen mee? Wie zijn er bij deze situatie betrokken? En welke waarden en normen hebben die partijen, inclusief jij zelf? Volgens Van Es is een ethische benadering daarom een procesvorm waarbij je zorgvuldig te werk moet gaan. Om daarbij niets over het hoofd te zien, heeft hij het 3-fasenmodel voor morele besluitvorming ontwikkeld. Een model dat is opgebouwd uit morele beeldvorming, oordeelvorming én besluitvorming.

Oefenen

Het toevoegen van ethiek is een hele waardevolle aanvulling op je werk als acceptant, claimbehandelaar, manager of medisch adviseur. Wervelman en Van Es adviseren organisaties regelmatig over morele besluitvorming en verzorgen daarom graag de training ‘Actualiteiten claimbehandeling AOV uit ethisch perspectief’ van het Verbond.

“In deze training behandelen we actuele ontwikkelingen en leer je om jouw werk in ethisch perspectief te plaatsen," legt Wervelman uit. "Daarmee ben je in staat om jouw keuzes op een korte, maar verantwoorde manier te onderbouwen.” Daarvoor moet je volgens Van Es wel een beetje oefenen. “En dat is precies wat we op 2 juni gaan doen. Wij geven veel voorbeelden, maar verwachten ook dat deelnemers een eigen casus meenemen waarmee ze aan de slag gaan. Zo verbinden we de theorie actief met de praktijk."

Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie over
het programma, kosten en inschrijven.

Wervelman (VWW Advocaten-Mediation) en Van Es (zelfstandig Consultant Ethiek) werken al jaren samen. Ze adviseren bedrijven, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van gedragscodes als de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) en de Gedragscode van de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA). In 2018 ontvingen zij de AD-award.


Was dit nuttig?