De boef de baas door meer te delen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
06-06-2019

“Wat kan, wat mag en wat willen we zelf?” Dat waren de woorden waarmee Richard Weurding het Insurance Academy fraude-event ‘De boef de baas’ opende. Volgens Weurding moet de sector zich constant afvragen waar de (ethische) grenzen liggen bij datagebruik. Keynote speaker Brenno de Winter vulde hem aan door te stellen dat “verzekeraars de sleutel in handen hebben”.

Algemeen directeur Richard Weurding gooide als dagvoorzitter meteen de knuppel in het hoenderhok. In zijn presentatie toonde hij een Volkskrant-artikel waarvan de kop veelzeggend is: Politie wil landelijke criminaliteit gaan voorspellen met algoritmes. “Dit soort ontwikkelingen speelt ook in onze sector en daar moeten we op voorbereid zijn. Hoe gaan we daarmee om? Hoe voorspellen we zelf onze toekomst? Hoe gaan we om met de klant?”
Weurding noemde die ethische kant heel belangrijk. “Kijk alleen eens naar de hausse aan klachten die de introductie van de AVG (Algemene Verordening Gegevensverwerking) teweeg heeft gebracht. De Nederlandse burger is alert, en terecht.”

Digitale jungle
Die alertheid stond ook centraal in de presentatie van privacy en ict-expert Brenno de Winter. Hij had zijn lezing de titel ‘Survivaltraining voor de digitale jungle’ meegegeven en opende met een prachtig plaatje van drinkende zebra’s in een nationaal park in Kenia. “Waarom staan die zebra’s zo relaxed te drinken?”, vroeg hij aan de overvolle zaal. “Omdat er beesten op de uitkijk staan. Het collectief overleeft doordat ze data delen. Er is slechts één diersoort die dat niet doet, en dat is de mens.”

Meer data delen, maar hoe?

De Winter maakte tijdens het event De boef de baas van zijn hart geen moordkuil en vindt dat verzekeraars meer de regie moeten nemen. “De overheid doet het niet en de politiek laat kansen liggen. Het is aan jullie om de sleutel in handen te nemen. Innovatief zijn zonder de grip op data te houden, kan niet.”
Hij riep de deelnemers aan het event op om “iets onafhankelijks op te richten, een stichting of zo, waarmee je een deel van de informatieverwerking, bijvoorbeeld voor fraudebestrijding, samen kunt doen. Wij vinden het niet normaal om kennis te delen, maar daar ligt wel de sleutel.”
Die oproep kreeg meteen navolging tijdens een van de deelsessies, toen een deelnemer zich afvroeg “of we als collectief Artificial Intelligence kunnen inzetten voor fraudedetectie”. Daarvoor is al een geschikt initiatief operationeel: het Data Competence Center (DCC), een samenwerkingsverband van het Verbond, Stichting CIS en Stichting EPS/PV. 

Meer weten over het DCC? Stuur een mail naar dcc@verzekeraars.nl of kijk op verzekeraars.nl. Of lees onze longread over data op de Schadedag 2018.


Data delen

Delen is de crux, is zijn motto. “Maar wat doen wij als we slachtoffer zijn van digitale criminaliteit? Precies het tegenovergestelde.” Hij gaf het voorbeeld van een autodealer die was gehackt en zijn complete administratie kwijt was. “Wat hij deed? “Hij belde een journalist, vertelde zijn verhaal en wilde anderen waarschuwen. Die journalist belde mij: wat vind jij? Dom hé? Ik heb het adres van die man gevraagd om mijn nieuwste boek te sturen. Hij is een van die uitkijkdieren van de jungle.”

Moedig zijn
De boodschap van De Winter is snel duidelijk. We moeten een beetje moedig zijn en elkaar meer leren vasthouden. “Niet te hard concurreren op dit punt, maar samen delen om fraude aan te pakken. Wees niet bang voor de jungle. Als je een beetje lief bent, eten die beesten uit je hand.”

Meer lezen over de visie van Brenno de Winter? Lees onze longread waarin hij uitgebreid ingaat op de rol van verzekeraars, en die van de overheid. 

    


Was dit artikel nuttig?

Cookies

{cookieText}