Digitale toegankelijkheid: wat levert het op?

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
23-05-2019

De NPO heeft het Eurovisie Songfestival afgelopen weekend voor de eerste keer met zeventien gebarentolken en signdancers uitgezonden. Deze signdancers zorgen ervoor dat doven en slechthorenden de sfeer en het ritme van een liedje kunnen volgen. Het heeft de tongen in de (sociale) media goed losgemaakt en vooral daar is beleidsadviseur Patricia Swienink erg blij mee.

Swienink is bij het Verbond belast met (digitale) toegankelijkheid en volgens haar moet de financiële sector nog een belangrijke slag slaan op dat gebied. “In 2018 hebben wij bijvoorbeeld een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid van websites. Daaruit bleek dat geen van de onderzochte sites van verzekeraars goed kan worden gebruikt door mensen met een (visuele) beperking. En dat terwijl organisaties, waaronder dus ook verzekeraars, op basis van de Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten moeten zorgen voor een toegankelijke website.”

Doe mee!
Grote vraag is hoe je dat het beste kunt aanpakken? Want, waar moet je beginnen om digitale toegankelijkheid op de kaart te zetten? En wat levert het op? “Verzekeraars worden op hun wenken bediend”, benadrukt Swienink. “Op donderdag 6 juni organiseert het Verbond namelijk de marktbijeenkomst Digitale toegankelijkheid, zijn jullie er klaar voor?”

Nieuwsgierig?
Tussen 14.00 en 17.30 uur krijgen de deelnemers te zien hoe simpel het kan zijn om met digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan. Daarnaast wordt duidelijk wat het oplevert. Er worden handvatten aangereikt om ermee te starten, maar de deelnemers kunnen ook zelf ervaren hoe het is om met een visuele beperking te internetten. De bijeenkomst staat ook open voor niet-verzekeraars. Nieuwsgierig? Kijk op de site van de Insurance Academy voor meer informatie.

Praat mee!
En uiteraard zijn wij benieuwd naar vragen en/of ervaringen met digitale toegankelijkheid in de verzekeringsbranche. Praat mee op sociale media als LinkedIn of Twitter door gebruik te maken van de tags #verzekeraarstoegankelijk en #digitaletoegankelijkheid.


Was dit artikel nuttig?