Skip to Content

Verzuimpercentage van ruim 20 procent

Gieles bekijkt dit actuele thema graag in brede zin, omdat uitval en uitstroom bedrijfseconomische gevolgen heeft. In zijn werk heeft hij regelmatig te maken met bedrijven die kampen met een hoog ziekteverzuim en verloop van medewerkers. “Ik ben nu actief bij een afdeling met een actueel verzuimpercentage van boven de 20 procent. Niet alleen door corona, maar ook het verlies van betrokkenheid en vereenzaming zorgt voor uitval van personeel."

"Een andere organisatie heeft een afdeling met 130 medewerkers. In de afgelopen twee jaar zijn er jaarlijks 100 mensen vertrokken. Je kunt je voorstellen hoeveel impact dat heeft op de bedrijfsvoering, klanten én medewerkers. Door de hoge wisselingen in combinatie met het ‘onzichtbare thuiswerken’ verdwijnen mensen snel in de anonimiteit.” Volgens hem worden organisaties vaak op cijfers gestuurd die minder zichtbaar maken hoe het staat met de betrokkenheid bij elkaar en de organisatie, waardoor het voor directieleden en managers soms lastig is om de vinger op de zere plek te leggen.

Ook jonge mensen vereenzamen

Sommige karaktereigenschappen worden versterkt door digitaal en op afstand samenwerken, licht Gieles toe. “Dat geldt voor jong én oud. Ben je introvert? Dan kan je het contact met collega’s en je motivatie makkelijk verliezen omdat het wel prima is lekker rustig thuiswerken. Ben je extravert en krijg je juist veel energie van anderen? Ook dan kan je thuis vereenzamen, juist omdat je het contact nodig hebt. En stel dat je net bent afgestudeerd en in coronatijd gestart in een nieuwe baan. Dat blijkt best pittig, want je kunt niet zomaar even een collega aanstoten met de vraag: hoe doe jij dat, of doe ik het zo goed? Dus ook jonge mensen kunnen vereenzamen en motivatie verliezen, waardoor de kans op uitval of uitstroom toeneemt.”

Fons Gieles

Tevreden medewerkers door oprechte aandacht

“Tevreden en betrokken medewerkers begint nog altijd bij tijd en échte aandacht. Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet.” Gieles ziet dat veel managers, teamleiders en leidinggevenden de gehele dag in digitale overleggen zitten en voor medewerkers het piepsysteem hanteren. Als het niet goed gaat, hoor ik het wel, is een bekende uitspraak. “Door deze aanpak verlies je het contact.” Zijn advies is dan ook om regelmatige en structurele contactmomenten in te plannen waarin niet alleen gesproken wordt over iemands persoonlijke situatie, maar zeker ook over de inhoud van het werk. “Stel deze afspraken niet uit, ook niet omdat er niks te bespreken is of iets anders tussenkomt. Voor je het weet heb je elkaar twee maanden niet gesproken. Voor elke leidinggevende zou geen enkele afspraak belangrijker mogen zijn dan die met zijn medewerker.”

Nu de coronamaatregelen langzaam maar zeker verdwijnen, is Gieles erg nieuwsgierig naar de terugkeer naar kantoor. Hoe vaak zien collega’s elkaar op kantoor, wat doen ze dan precies en welke uitdagingen brengt dat met zich mee? “Laten we de tijd samen effectief gebruiken door juist die zaken op kantoor te plannen waarbij saamhorigheid toegevoegde waarde biedt, maar voorkomen dat we het werk uit het oog verliezen in ‘terugkerende gezelligheid’.”

Schuif aan bij het webinar over kwetsbaarheid en eenzaamheid
In het webinar op 3 maart (13:30 uur) praat Gieles mee over het thema kwetsbaarheden en thuis- en op afstand werken. Schuif ook aan en krijg antwoord op jouw vragen. Schrijf je nu in via de eventpagina.