Uiteraard is Geeke Feiter (directeur Verbond) onder de indruk van de 33 jonge talenten. In drie dagen tijd hebben zij in zes teams leren innoveren. Ze hebben zes verschillende thema's bij de kop gepakt, de mogelijkheden van AI ontdekt, klantgedrag onderzocht en gebouwd aan een demo voor een actueel verzekeringsvraagstuk. En dat alles in een moordend tempo, “waarbij er zelfs geen tijd was voor pizza”. Een superfanatieke lichting, aldus Feiter, die de winnaar van deze tiende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) bekend mocht maken. Ze benadrukte dat er “slechts vijf stemmen verschil waren tussen de nummer 1 en 2”.
Waarom een Hackaton?
Maar nu eerst, voordat we de winnaar bekendmaken, iets over de ideeën zelf. En over de JIP Hackaton. “Waarom een hackaton?”, zo stelde Roderick Martens (partner bij Makerstreet) zelf de vraag voordat iemand anders hem kon stellen. “Het is snel. Het is anders. Het levert meer support op (onder meer door de samenwerking). En je kunt het ervaren.” Volgens Makerstreet is “maken de beste vorm van leren".
Roderick Martens (Makerstreet): "Maken is de beste vorm van leren"
Drie keer drie
De 33 jonge talenten zijn vervolgens drie dagen aan het werk gezet, in drie verschillende thema's en vanuit drie perspectieven. De drie thema's dit keer waren: 1. Begrijpelijke communicatie, 2. Digitale inclusie en 3. Preventie en bewustwording van risico's.
En de drie perspectieven: 1. Maken we iets dat wenselijk is?, 2. Kunnen we het maken? en 3. Zit er business in?
De rol van AI
Het mag eigenlijk geen verrassing heten: de rol van AI was groot dit jaar. De talenten zijn compleet losgegaan in de oplossingen zelf, maar hebben AI ook tijdens het proces zelf of bij de brainstorms ingezet. Bijvoorbeeld om feedback op te halen.
En, eerlijk is eerlijk, de teams moesten ook met de billen bloot, want het publiek kon na de pitches de beurs op om meer informatie te krijgen. Of om een demo te vragen. Pas daarna mocht iedereen stemmen op zijn of haar favoriet. Met slechts twee spelregels: stem niet op je eigen team en stem één keer!
KliCo, jouw persoonlijke KlimaatCoach
En dan nu eindelijk iets meer over de ideeën. We beginnen bij het begin: team KliCo, jouw persoonlijke KlimaatCoach. Annika is 42 en ze is angstig. Vanwege het weer. Gelukkig kan zij, via de app van haar verzekeraar, KliCo benaderen. Als Annika een paar foto's van haar huis uploadt, krijgt ze persoonlijke informatie over de risico's die ze loopt, maar ook over de maatregelen die ze kan nemen. Ook geeft KliCo haar namen van experts die ze kan raadplegen voor hulp. “Wij helpen dus niet alleen Annika, maar ook haar verzekeraar.”
MoMo, de virtuele coach voor psychisch welzijn
“Wie heeft er een collega die wel eens last heeft gehad van burn out-verschijnselen?” Team MoMo wist wel hoe ze de zaal bij de les moest krijgen. Meer dan de helft stak een hand op. “Hoe kunnen verzekeraars bijdragen aan het voorkomen van psychisch verzuim?”, was de volgende vraag. Antwoord: via MoMo, de virtuele coach voor psychisch welzijn. Niet alleen voor werknemers trouwens, ook voor het mkb. Sterker nog, iedereen kan MoMo bellen die adviseert (bijvoorbeeld om twee vergaderingen samen te voegen en zo de werkdruk te verlagen) en verwijst (naar een menselijke expert, als dat nodig is). MoMo is dé hyperpersoonlijke AI-Coach die periodieke check-ins met medewerkers doet en kan helpen om het psychisch verzuim te verlagen.
InSurely, de AI-oplossing voor advies
Wat heeft een meeuw die in een TikTok-filmpje heel hard door glas heen prikt met InSurely te maken? Alles, want dit team presenteert dé AI-oplossing voor verzekeringsadvies. In enkele seconden kan een consument die zich bij zijn verzekeraar meldt met een vraag Van Paniek tot Advies worden gediend. AI-bot InSurely geeft namelijk precies aan wat je als klant kunt doen. Bijvoorbeeld: Bel de alarmlijn.
“InSurely zorgt voor minder druk op de klantenservice en levert nog geld op ook. Geef uw klanten het advies dat ze verdienen", aldus luidt de slogan van het derde team.
Mira, de AI-gesprekstool die arbeidsmigranten helpt
Ken je het verhaal van Pjotr? Hij is een keiharde werker die helaas een ongeluk krijgt. Hij knalt met zijn fiets tegen een auto aan, kan niet meer werken, is onverzekerd en belandt uiteindelijk zelfs in de schuldsanering. Pjotr blijkt niet de enige arbeidsmigrant te zijn die onverzekerd is. Team vier is de straat op gegaan en kreeg drie redenen aangereikt voor die onverzekerdheid: taal, cultuur en kennis. Het lijkt een niet op te lossen probleem. Lijkt, want team vier presenteert Mira. Al na één telefoongesprek is Mira zich bewust van de risico's en vertaalt die in een product dat belangrijk is voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld de avp. En dat alles in een (Europese) taal die de arbeidsmigrant begrijpt: in het Pool, Bulgaars of Roemeens. De slogan luidt dan ook: In gesprek. Eigen taal. Goed verzekerd!
Het team heeft al met twee verzekeraars en een aantal uitzendbureaus gesproken en de eerste reacties zijn super enthousiast. Er is marktpotentie en er is sprake van een grote maatschappelijke waarde. Een kanshebber voor de gouden envelop?
Freek, jouw persoonlijke AI-coach
Hij lijkt op de echte Freek (Vonk) met een slang in zijn hand en komt binnen via Teams. Bijvoorbeeld bij Sanne, die echt veel te weinig tijd heeft om bij te blijven. Sanne gebruikt nog geen AI en dan zomaar ineens blijkt Freek haar nieuwe AI-collega te zijn. Hij weet hoe druk ze het heeft en laat haar graag zien hoe ze kan worden geholpen door AI. Freek biedt concrete oplossingen en alsof dat nog niet genoeg is, kan Sanne ook vragen stellen. Sanne wordt steeds enthousiaster, want Freek helpt haar bij het dagelijkse werk. Ze vindt het zelfs zo handig da ze een heuse AI-ambassadeur in het bedrijf wordt.
Wat Freek concreet oplevert? Tien procent efficiencywinst bij een bedrijf met zo'n 250 schadebehandelaars. Op jaar basis is dat toch mooi een besparing van zo'n 1,3 miljoen euro. Dus hup: iedereen op weg naar de persoonlijke AI-coach Freek.
Monika Keuze voor Gen Z
Last but not least kwam daar nog een zesde keuze voor het publiek. Gen-Z’ers blijken zich minder te verzekeren dan andere generaties. Lopen ze ook minder risico? Nee, natuurlijk niet. Neem het voorbeeld van een studentenflat. Wat nou als er een grote schade is, maar de studenten zijn niet goed verzekerd? Gen Z wil best verstandig doen, maar wil het ook graag in een kwartier snappen. Niet dat eindeloze ge...!
Het idee is even simpel als doeltreffend: koppel een virtuele AI-influencer aan een thema (in dit geval Monika Keuze aan Kamernet) en zorg er op die manier voor dat Gen Z zich meer verdiept in de wereld van verzekeringen.
Maatschappelijke thema's
Zes ideeën en slechts twee winnaars die in december hun marktidee mogen pitchen in de Algemene Ledenvergadering van het Verbond. Geeke Feiter benadrukte dat er 33 winnaars waren. Ze was onder de indruk, met name van de maatschappelijke thema's waar deze generatie Jippers mee bezig is. En zoals gezegd zaten er slechts vijf stemmen verschil tussen nummer 2 en nummer 1. Nummer 2 werd team Mira. Een case die klopt en morgen in de markt kan worden gezet, als je het Feiter vraagt. De winnaar van 2025 werd Monika Keuze. “Fantastisch gevonden", aldus Feiter. “Hoe bereik je de doelgroep? Met de doelgroep! Tot in december. Ik zie jullie bij de ALV.”