Skip to Content

Jongeren Innovatie Programma met 50 jonge verzekeraars van start

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De zesde editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) is vanmorgen van start gegaan. Maar liefst 50 young professionals komen vandaag virtueel samen vanuit 25 verschillende maatschappen. Tijdens deze vijfdaagse innovatietraining leren zij innoveren met de focus op duurzaamheid. Het afsluitende Impact Event vindt plaats op donderdag 9 december.

Stap één; scoping

De deelnemers werken in teams aan verschillende deelonderwerpen. De vijf thema’s zijn duurzaam beleggen, klimaatverandering, duurzame mobiliteit, circulaire economie en de energietransitie. Tijdens de kick-off verdiepen de teams zich in deze thema’s met hulp van een beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars. Deze adviseurs weten als geen ander met welke uitdagingen verzekeraars te maken hebben. Scoping, het verkennen van de uitdagingen is dan ook het eerste onderdeel van dit innovatieprogramma dat wordt begeleid door innovatiebureau Makerlab.

Aansluiting bij platforms Verbond

Om relevant te zijn en écht impact te maken, sluit het JIP in 2021 meer aan op vraagtukken binnen de sector dan in voorgaande edities. “Zo zijn er binnen het platform Klimaat een aantal speerpunten vastgesteld zoals preventie en bewustwording van klimaatadaptatie van klanten. En de leden van het platform Mobiliteit moeten zich in de toekomst gaan buigen over de veranderende rol van verzekeraars als het gaat om duurzaam vervoer. Deze zaken nemen de beleidsadviseurs vanmiddag mee in het verkenningsproces”, legt Vylon Ooms uit. Hij is als beleidsadviseur van het Verbond betrokken bij het klimaatdossier en is, samen met Ellen Jonges en Mariska van den Berg, organisator van het JIP 2021.

Sparren met experts

Ook krijgen de deelnemers tijdens dag twee de kans om hun uitdaging, ook wel problem statement genoemd, voor te leggen aan platformleden van het Verbond en externe sparringpartners van VBDO, de Mobiliteitsalliantie, het Versnellingshuis Circulaire Economie, de Unit Energietransitie van TNO en Amsterdam Rainproof. De sparringpartners denken mee en delen hun kennis over valkuilen en kansen van duurzaam ondernemen.

Uniek netwerk

Ooms heeft veel zin in de training en vindt het bijzonder dat er zoveel verschillende mensen uit de sector meedoen. “De teams bestaan uit data analisten, productontwikkelaars, schadebehandelaars, marketeers, acceptanten, juristen en noem maar op. Ik kijk uit naar het Impact Event op 9 december, want dan worden de nieuwe inzichten en innovaties met de sector gedeeld.”

De deelnemende verzekeraars zijn: Anker Insurance, Klaverblad, Sazas, Chubb, DELA, Monuta, ARAG, DAS, Nationale-Nederlanden, Aegon, TVM, Bovemij, ZLM, Achmea, Scildon, Allianz, Unigarant, Athora, NH1816, Agriver, De Onderlinge ’s-Gravenhage, a.s.r., De Vereende, De Goudse en Univé.

Wil je in de komende maanden op de hoogte blijven van de tien JIP-teams en hun innovatietraject? Houd verzekeraars.nl/JIP en LinkedIn in de gaten!


Was dit nuttig?