#jongeverzekeraars (3): “Verzekeraars hebben meer impact dan ik dacht”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
26-09-2019

Werken bij een verzekeraar is leuk! Waarom? Dat vertellen young professionals in de serie #jongeverzekeraars. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en waarom hebben zij voor een baan ‘in de verzekeringen’ gekozen? In deel drie is het woord aan Sanne, werkzaam bij Chubb Benelux.

Hoe ben je bij Chubb terechtgekomen?

“Door mijn oproep op LinkedIn. Ik doe de duale studie Rechten aan de Haagse Hogeschool. De eerste twee jaar had ik fulltime les. De laatste twee jaar bestaan uit vier dagen werken en één dag school. Toen het tijd was om een werkplek te zoeken, postte ik een bericht op LinkedIn en onder andere Chubb reageerde. Als ik eraan terugdenk vielen de puzzelstukjes op dat moment op zijn plek. Ik vond het keuzevak Verzekeringsrecht superleuk, ik zocht een baan in de buurt van Rotterdam én Chubb kwam op mijn pad.”

Dat klinkt goed. Wat doe je precies voor werk? 

 “Ik behandel ‘property schades’ van bedrijven en Verenigingen van Eigenaren zoals appartementencomplexen of portiekwoningen. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld brand-, water-, inbraak- en stormschades. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor twee interne projecten. De eerste is het Permanent Improvement Plan, waarvoor ik in de afgelopen maanden alle collega’s heb geïnterviewd die zich bezighouden met schadeafwikkeling. Het verbeteren van onze werkprocessen staat in dit project centraal. Het tweede project is Fast Track met als doel de doorlooptijd van de schadeafwikkeling te versnellen. Ik monitor nu binnenkomende claims onder een bepaald bedrag, leg vast hoelang de afwikkeling duurt en onderzoek hoe dat efficiënter kan.” 

Wat vind je leuk aan je werk?

“Chubb staat zelf niet direct in contact met verzekerden, maar werkt samen met makelaars. Toch ben ik in mijn functie constant bezig met hoe we mensen in een nare situatie het beste kunnen helpen. Ik werk hier nu een jaar en geen dag is hetzelfde. Elke schade is anders, waardoor alle binnenkomende claims nauwkeurig moeten worden beoordeeld. Dat doe ik via contacten met makelaars, schade-experts en collega’s. Schakelen tussen die verschillende betrokkenen vind ik het allerleukste! Ik ben een mensenmens en spar en discussieer graag met anderen. In mijn functie komt dat goed van pas.” 

Wat vind je minder leuk?

“Ik heb niet altijd zin in de administratieve handelingen die bij mijn werk horen. Het is veel werk om een klantendossier bij te werken, maar het is natuurlijk wel nodig en nuttig. Ook een dokter moet na een gesprek vastleggen wat er is besproken.”  

"Ik spar en discussieer graag"

Je werkt dus een jaar bij Chubb. Waar ben je tot nu toe het meest trots op?

“Dat is toch wel de presentatie die ik in Parijs aan onze Europese Claims Director en Country Claims Managers heb gegeven. Zoals gezegd heb ik alle collega’s geïnterviewd die zich met claims bezighouden. De uitkomsten van die gesprekken, verbeterpunten en ideeën, heb ik gebundeld en gepresenteerd. Dat ging heel goed. Er zijn al een aantal ideeën uitgewerkt en processen verbeterd die ons werk makkelijker maken. Zo is er nu één handleiding voor nieuwe medewerkers. Die ontbrak nog, waardoor het inwerkproces op allerlei manieren werd georganiseerd. De nieuwe handleiding zorgt voor een effectief inwerkschema.”
“Ook het systeem waarin we documenten uitwisselen met makelaars en schade-experts is door mijn interviews nu anders ingesteld. Tot voor kort waren daarin bijvoorbeeld ook de afspraakbevestigingen tussen verzekerden en schade-experts te zien. Die zijn voor ons minder relevant. Wel relevant zijn de expertiserapporten en schaderekeningen. Door de nieuwe instellingen krijgen we nu alleen de voor ons belangrijke informatie binnen. De ruis is er uit.”

Het vak Verzekeringsrecht vond je leuk. Hoe is dat in de praktijk? 

“Dat klopt! Ik moet toegeven dat ik eerder niet veel over werken in de verzekeringen wist, maar er ook niet heel negatief over dacht. Ik associeerde het met zakelijk en een beetje stoffig. Zakelijk is het inderdaad, maar zeker niet stoffig. Sinds ik bij Chubb werk, realiseer ik me ook dat verzekeraars erg betrokken zijn bij ons dagelijks leven. Een inbraak, brand of stormschade heeft vaak grote gevolgen voor de mensen of bedrijven die het overkomt. Verzekeraars hebben echt meer impact op de samenleving dan ik in eerste instantie dacht.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsgierig naar de eerdere afleveringen in onze serie?
In het eerste deel kwam Anne aan het woord en in deel 2 was het verhaal van Menno te lezen.

 


Was dit artikel nuttig?