Skip to Content

Duurzame inzetbaarheid (4): “Alles valt of staat met een goed gesprek”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Ze is grieperig, voelt zich niet lekker en wacht op een testuitslag (deze bleek gelukkig negatief). Tegelijkertijd vindt ze het interview te belangrijk om uit te stellen. “Duurzame inzetbaarheid omvat zoveel aspecten. Het allerbelangrijkste is om mentaal en fysiek en gezond je werkzame leven te doorlopen. Gezondheid is echt een cadeau, zeker nu.”

Aan het woord is Tamara Westerink, bestuurder bij CNV Vakmensen, en lid van het Regieteam Sociale Agenda. Centraal in die agenda staat welke stappen de verzekeringsbranche moet zetten om ervoor te zorgen dat werknemers fysiek en mentaal gezond blijven tijdens de loopbaan en hoe de Sociale Agenda dat kan bevorderen. Zo maakt Tamara zich zorgen over een toenemend aantal  ‘burn outs’ en een stijgende werkdruk. Tamara: “Dat is niet alleen een groot probleem in de verzekeringssector, maar voor de arbeidsmarkt als geheel. Zeker nu we allemaal vanuit huis werken. Daarom maken wij ons hard voor minder werkdruk en meer werkplezier. Zo hoop ik dat de recent gelanceerde Werkdruktemeter, die vanuit het platform Arbocatalogus is opgezet, veel gebruikt gaat worden in de sector. Juist in deze tijd van afstand.”

Werkdruktemeter

De Werkdruktemeter biedt de gebruiker inzicht in zijn of haar werkplezier. Daarnaast geeft het, door gerichte vragen, tips hoe om te gaan met werkdruk en energievreters. “Natuurlijk mag een  instrument  nooit ten koste gaan van een goed gesprek, maar het kan werknemer en  werkgever wel van waardevolle input voorzien.”

Het Verbond van Verzekeraars en de vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie starten geregeld gezamenlijke projecten voor werkgevers en werknemers in de verzekeringssector. De Sociale Agenda is daar een mooi voorbeeld van. De financiering van deze projecten komt voort uit premies die lang geleden door verzekeraars zijn betaald ten behoeve van de werkgelegenheid in de sector. Echter, deze financieringsbron raakt op. Momenteel overleggen partijen met elkaar hoe zij de financiering voor de verzekeringssector kunnen vormgegeven, zodat de voor de sector belangrijke gezamenlijke producten en diensten behouden blijven.

Breng eigen wensen in kaart

Verder is de Sociale Agenda gericht op de toekomst: hoe zorg je,  ondanks veranderende verdienmodellen en de toenemende digitalisering, voor voldoende (en passende) banen? Haar devies is om  eigen wensen  in kaart te brengen. “We moeten niet alleen kijken naar hoe de markt er over vijf jaar uitziet, maar ook wat dit vraagt van werknemers en hoe je hierop kan anticiperen. Dat zijn stuk voor stuk vragen die je als werkgever, maar ook als werknemer moet stellen. Als je  goed op je plek zit,  ben je ook productiever: dat is een win-win voor iedereen.” Zo zijn er mensen die al bij de start van hun nieuwe baan een vervolgpad in hun hoofd hebben en precies weten wat hun vervolgstappen zijn. Tamara: “Ik ken heel veel mooie voorbeelden in de verzekeringsbranche waarbij de werkgever vervolgstappen mogelijk heeft gemaakt,  zowel financieel als in tijd en opleiding.” Volgens haar zijn grote veranderingen lang niet altijd nodig. “Mensen die niet precies weten wat ze willen, raad ik aan zichzelf de vraag te stellen:  zit ik hier over een paar jaar nog? Wat zie je op je afkomen? Vraag om een opleidingsgesprek of coachingsgesprek. Praat er over met je collega’s en met je manager. Samen een cursus doen, kan al enorm motiveren.” Als je vervolgens aan de slag gaat, dan adviseert Tamara vooral realistisch te blijven en kleine stappen met kleine doelen te zetten. “Houd het overzichtelijk: een informatief boek, een documentaire kan ook al bijdragen aan je eigen ontwikkeling.“

Maatschappelijk verantwoord

Volgens Tamara speelt ook maatschappelijk verantwoord ondernemen een rol. Want, hoe ga je bewust met middelen, beleggen en reistijd om? “Corona heeft eraan bijgedragen dat we nu veel bewuster naar reistijd en kantoorpanden kijken. We zullen in de toekomst meer vanuit huis blijven werken in de sector. Dit vraagt een andere manier van leidinggeven met oog voor een goede werk- en privé balans en een binding met de werkvloer en organisatie. Netwerken en de sociale functie van werk zullen meer gefacilieerd moeten worden en gebeuren minder spontaan. Hoe weten je collega’s hoe het met je gaat? Hoe ga je de sociale functie vormgeven? Denk aan situaties als verjaardagen, de sociale gesprekken tijdens de lunch, het teamuitje?”

Prettig team, prettige collega’s

“Een prettig team en prettige collega’s dragen bij aan een prettige werkplek,” benadrukt Tamara. “Daarom is het van belang om tijdens een teamgesprek  te vragen hoe het met iedereen gaat. Het risico van een burnout en onverschilligheid kunnen enorm vergroten als mensen voor langere periode verplicht vanuit huis werken. Mensen zijn nu onzichtbaarder, dat geldt ook voor leidinggevenden. Sociaal verkeer werkt makkelijker als je elkaar tegenkomt op het werk.”

De oplossing zit aan beide kanten, meent Tamara “Bijvoorbeeld door signalen op te pakken tijdens een teammeeting, of door zelf actief een gesprek aan te vragen. Datzelfde geldt volgens haar voor de Sociale Agenda en duurzame inzetbaarheid. “Een werkgever kan niet alles voor je doen, maar hij kan wel faciliteren en het makkelijker voor je maken om zelf contact te zoeken.”  Eigenlijk heeft Tamara maar één echt advies: “Doen! Ga aan de slag. Ga dat  gesprek aan, maar kijk ook naar wat voor jou realistisch en haalbaar is. 

Glazen bol

Omdat tot voor kort de Nederlandse economie zich in een hoogconjunctuur bevond en nu alles anders is door de coronacrisis, is er in korte tijd veel veranderd, ook voor werknemers binnen de verzekeringsbranche. Tamara zou graag een glazen bol hebben om precies te weten wat het betekent voor werknemers die nu allemaal werken vanuit huis. “Uiteindelijk gaat het ook gevolgen krijgen op de langere termijn. Doordat de verzekeringsbranche laat cyclisch is, zijn er kansen om op de huidige situatie in te springen en de risco’s in kaart te brengen. En daar extra aandacht op scholing en ontwikkeling  inzetten, zodat werknemers en de organisatie er klaar voor zijn. Ook in de sociale agenda is dit een belangrijk gespreksonderwerp.

De Sociale Agenda 2019-2021 is nu halverwege, de komende 1,5 jaar is het volgens Tamara van belang veel aandacht te besteden aan de sociale functie van werk en hoe je deze op afstand overeind houdt. “En om te anticiperen op een economie die voor langere tijd klappen krijgt . Daarnaast blijven we in gesprek over duurzame ontwikkeling, werkplezier en gaan we aan de slag met diversiteit in de sector.  We moeten in kansen blijven denken en mogelijkheden maken. Het is mooi dat we in de sector deze thema’s in gezamenlijkheid oppakken.”

In een serie interviews over duurzame inzetbaarheid in de verzekeringssector is vandaag het woord aan Tamara Westerink, lid van het Regieteam Sociale Agenda en werkzaam bij CNV Vakmensen. Het CNV streeft naar een samenleving waarin mensen zoveel mogelijk gelijke kansen hebben en duurzaamheid een centraal begrip is.

Hoe vertaalt Tamara ‘Gelijke kansen en duurzaamheid’ naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Werkgevers en werknemers in de verzekeringsbranche omarmen sinds 2014 een gezamenlijke visie op arbeid, een unicum in Nederland. Hoe geven de betrokken organisaties zelf invulling aan de ambities die in de gezamenlijke ‘Sociale Agenda 2019-2021’ zijn opgenomen? In deze serie gaan teamleden van de werkgroep in op de vraag hoe zij medewerkers stimuleren om zelf de regie te nemen over hun loopbaan.


Was dit nuttig?