Het Innovatieplatform stelt zich voor (3): Aegon

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
10-02-2021

Het Verbond lanceerde in juni 2020 een Innovatieplatform. Wat doet dit platform? Wie zitten er in? En waarom? In een serie artikelen stellen wij de deelnemers voor. In dit derde deel: Alexander van den Wall Bake, Innovation Manager Business Automation bij Aegon.

Waarom een Innovatieplatform?

“Innovatie en digitalisering zijn nodig om te overleven. Vandaag de dag zit innovatie meer dan ooit in the top of our minds.” Dat zei Verbondsdirecteur Geeke Feiter-Van Heuvelen tijdens de lancering van het Innovatieplatform. Volgens haar moet het platform niet alleen de trends voor de Nederlandse verzekeringsmarkt duiden, maar ook de innovatieagenda van het Verbond concretiseren.
Nieuwsgierig? Kijk op onze site.

Laten we beginnen met de vraag die Erik van Rietschoten (De Goudse) in het tweede deel aan jou stelde: welke dossiers vind jij geschikt om met elkaar te gaan ontdekken?

“Dat zijn er heel veel, zowel in de sector als daarbuiten is er nog genoeg te doen aan innovatie. Ik denk dat we vooral op moeten passen dat we steeds weer opnieuw het wiel uitvinden. Per bedrijf, maar ook per bedrijfstak. We kunnen veel meer bundelen, zodat er synergie ontstaat. Neem als voorbeeld een identificatiemiddel. Als iedere bank en verzekeraar een eigen middel of app ontwikkelt, blijft die klant zich identificeren. We kunnen dat net zo goed samen doen. In België heeft inmiddels één op de drie volwassenen een Its-me account, waarmee hij zich zowel bij de overheid als bij bedrijven kan identificeren. Onze overheid was snel met Digid, maar inmiddels hebben we te maken met de Wet van de remmende voorsprong. We lopen ver achter. Bijvoorbeeld op België, maar ook op Estland en het Verenigd Koninkrijk. Dus ik zou zeggen: schouders eronder. Liefst met de overheid erbij, maar dat hoeft niet per se. We kunnen het voor onze klant nog veel makkelijker maken.”

Jij komt zelf niet uit de verzekeringssector. Helpt dat om over de eigen grenzen heen te (kunnen) kijken?

“Het is inmiddels al weer zeven jaar geleden dat ik van de telecom ben overgestapt naar de verzekeringssector. En, misschien is het niet handig om te vertellen, maar ik keek toen vooral naar een sector die achterlag op klantgedrevenheid. Ik ben al heel lang bezig met procesoptimalisatie en hoe je klanten het beste kunt helpen met het oplossen van problemen. Ik wilde naar een bedrijf waar ik echt een verschil kon maken. Maar, ik moet ook eerlijk zijn. Er is nog genoeg te doen, maar intussen hebben verzekeraars wel een behoorlijk been bijgetrokken.”


Alexander van den Wall Bake

Wat is jouw rol binnen Aegon als Innovation Manager?

“Hamvraag waar ik elke dag mee bezig ben, is: welke nieuwe technologieën kunnen onze processen en onze klanten vooruithelpen? Ik ben contactpersoon voor bedrijven die ons kunnen helpen innoveren, maar ik ben ook intern het aanspreekpunt voor nieuwe technologie. We willen graag voorkomen dat de diverse afdelingen bij Aegon steeds opnieuw het wiel uitvinden. We zoeken liever naar één oplossing die voor de hele business toepasbaar is. Wat we bij Hypotheken ontwikkelen, moet ook van belang voor het schadebedrijf zijn en andersom. Eigenlijk functioneer ik als een klein Innovatieplatform bij Aegon. Of, anders gezegd, als een soort bemiddelaar tussen business en techniek.”

Waarom doen jullie mee aan het Innovatieplatform?

“Dat is voor ons een logische stap. Ik ben de spil bij Aegon, maar hetzelfde moet je natuurlijk doen met andere bedrijven. Neem als ‘simpel’ voorbeeld de fraudesignalering. Wij kunnen keihard ons best doen om fraude buiten de deur te houden, maar die fraudeur richt zich niet alleen op ons. Dat moeten we sectorbreed aanpakken. Ik zou het zelfs wel nog breder willen trekken. Waarom moeten we ons alleen tot de financiële sector beperken? Als je kijkt naar mobiliteit, waarom zouden wij dan niet samenwerken met de ANWB? Of met Flitsmeister? En waarom werken we niet samen met bouwbedrijven om ervoor te zorgen dat woningen zo worden gebouwd dat ze veel beter verzekerbaar zijn?”

Is dat ook een doel voor het platform, over de eigen grenzen heen kijken?

“Ik hoop, en verwacht ook, dat we elkaar eerst weten te vinden in een aantal concrete usecases. Het is in eerste instantie vooral leuk om te kijken hoe we kunnen samenwerken, maar we zullen straks moeten bewijzen dat er echt waarde in zit. Voor onszelf, maar zeker ook voor onze stakeholders en onze klanten. We moeten en kunnen grote stappen zetten!”

Tot slot, welke vraag wil jij kwijt aan een ander lid van het Innovatieplatform?

“Ik zou van Lindy Borgman en Evelyn Osinga (Univé) wel willen weten wat zij denken dat ervoor nodig is om innovatie in onze sector te kunnen versnellen.”


Was dit artikel nuttig?