Nieuwe campagne tegen heling

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
10-09-2015

Waar de aanpak van heling lange tijd geen prioriteit had, komt daar nu verandering in: donderdag 10 september hebben de politie en het ministerie van Veiligheid en Justitie een nieuwe impuls gegeven aan de campagne Stopheling.nl. De campagne moet ervoor zorgen dat meer daders worden gepakt en gestolen goederen hun weg terug vinden naar de rechtmatige eigenaar.

De website stopheling.nl bestaat al sinds 2010. De website bevat een database van alle goederen die sindsdien als gestolen geregistreerd staan. Consumenten en opkopers die een tweedehands product met een uniek serienummer willen kopen (zoals fietsen, tv’s, laptops en mobiele telefoons), kunnen op de website of in de app van Stopheling controleren of dit als gestolen geregistreerd staat. Krijgen ze een match? Dan kunnen zij het serienummer met een meldknop direct aan de politie doorgegeven. In de database staan inmiddels ruim een miljoen gestolen goederen geregistreerd.

Eigendommen registreren
Met de nieuwe campagne krijgen consumenten het dringende verzoek om tweedehands goederen vooral te checken voor aankoop. Maar zij kunnen ook op een andere manier iets doen tegen heling: op de website van Stop Heling of in de app kunnen zij het serienummer van hun kostbare eigendommen registreren. Het serienummer maakt het product uniek en traceerbaar. Grote winkelketens zoals Dixons, Scheer & Foppen en Karwei hebben al aangegeven de campagne tegen heling te steunen. In de winkels wijzen medewerkers de kopers van nieuwe producten op het belang van het registreren van eigendommen.

Digitaal Opkopersregister landelijk uitgerold
Ook het Digitaal Opkopersregister (DOR) speelt een rol in de aanpak. Opkopers van tweedehands goederen kunnen hun handel sinds 2010 registreren in dit register. Juweliers, kunst- en antiekhandelaars, belwinkels, fietswinkels, pandjeshuizen en andere ondernemers die tweedehands producten in- en verkopen, zijn wettelijk verplicht hierover gegevens bij te houden. Ook naam en adres van de verkoper moeten worden opgeslagen. Dat kan eenvoudig en snel in het DOR, dat bijna 200 gemeenten inmiddels hebben ingevoerd. Het is de bedoeling dat eind volgend jaar alle gemeenten met het systeem werken.
Omdat het DOR is gekoppeld aan de database met gestolen goederen van Stop Heling, komt een match direct naar boven. Hierdoor kunnen daders en goederen vaker worden opgespoord.

Rol van verzekeraars
Voor verzekeraars is ook een rol weggelegd. Zij hebben meegedacht over aanpassingen in het registratieformulier van de app en gaan het formulier nu gebruiken voor de afhandeling van schade na een inbraak. En natuurlijk steunt het Verbond de campagne. Iedereen is er tenslotte bij gebaat dat gestolen goederen terugkomen bij de rechtmatige eigenaar.

Meer weten? Kijk op stopheling.nl.

Cookies

{cookieText}