Skip to Content

Op reis? Goede voorbereiding is meer dan koffers pakken

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Meer mensen die meer reizen. En het boeken gaat steeds gemakkelijker. Reden voor het ministerie van Buitenlandse Zaken en haar ‘reispartners’ consumenten te wijzen op het belang van een goede voorbereiding. “Mensen denken: als het misgaat dan zien we het dan wel”, aldus Willem van Ee, Directeur Consulaire Zaken en Visumbeleid. “Maar het checken van een reisadvies en de verzekering moet net zo’n reflex worden als het boeken van de vlucht.”

Alle betrokken partijen hebben zich verzameld, woensdag 3 juni bij Buitenlandse Zaken: vertegenwoordigers van het Calamiteitenfonds, de ANVR en het Verbond. En ook de consument is er: aan programmamaker Floortje Dessing de taak de panelleden aan kritische vragen te onderwerpen. Voorbeelden genoeg: “Want hoe zit het als ik een reis heb geboekt naar Kenia en de week voor vertrek verandert het reisadvies opeens? Mag ik dan niet meer gaan? En krijg ik mijn geld dan terug van de verzekering?”

Kleurcodes
De reisadviezen zijn de rode draad van de middag, het ministerie heeft ze namelijk verbeterd. Nodig volgens Christoph Prommersberger van het ministerie, “want hoewel 80 procent van de Nederland de adviezen wel kent, oriënteert maar 30 procent zich vooraf ook echt op het advies.” Er is dus gezocht naar manieren om meer reizigers te bereiken. Met begrijpelijker taal, bijgaande tips over gezondheid, taxiritjes of dat je in Cuba bijvoorbeeld niet kunt pinnen. Belangrijke verandering is het werken met kleurcodes. “Zo zie je snel of je in een bepaald gebied beter niet kunt reizen of dat het veiligheidsniveau afwijkt van dat in Nederland.”

Die kleuren spelen ook een rol bij je verzekering. Annemieke Keppel van het Verbond: “Is een gebied oranje of rood dan is er simpelweg geen dekking als je door gevaarlijke omstandigheden geëvacueerd moet worden. Er wordt immers afgeraden om naar het gebied af te reizen. Natuurlijk, als je in de problemen komt zal de verzekeraar wel hulp bieden, maar dan zullen we achteraf een goed gesprek moeten voeren over de rekening.” Maar wat als je hebt geboekt hebt? Zoals Floortje naar Kenia? “Dan kun je omboeken bij de reisorganisatie. Het advies is stellig: ga niet, want je hebt geen dekking.”

Eigen verantwoordelijkheid
Overigens blijken Nederlandse reizigers best goed voorbereid wat betreft verzekering. Keppel: “De meeste mensen hebben een doorlopende reisverzekering. Maar toch is er nog zo’n tien procent die onverzekerd in het vliegtuig stapt of de dekking niet controleert. En dan kun je zomaar in Amerika met heel hoge zorgkosten komen te zitten, die je zorgverzekeraar niet vergoed.” Waarom de reisverzekering dan niet verplichten, vraagt Floortje zich af. Alle partijen blijken daar wel over na te denken, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Het handhaven van zo’n verplichting is praktisch onmogelijk. Willem van Ee: “Gedrag beïnvloeden is bovendien meer dan regels stellen. En als overheid kun je niet alles zomaar verplichten. Veilig en goed voorbereid op reis gaan is de eigen verantwoordelijkheid van mensen.” De betrokken partijen zullen er in ieder geval alles aan doen hen daar op te wijzen. Onder meer door mee te groeien met klanten – denk aan gebruik van social media – en meer samen te werken. Woensdag 3 juni was daarvan een mooi begin.


Was dit nuttig?