Verzekeraars aan de slag met digitale toegankelijkheid

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
03-10-2018

Het is de landelijke Week van de Toegankelijkheid. Deze week staat in het teken van de hoe mensen met een beperking zelfstandig en vrij hun leven kunnen leiden. Ook het Verbond besteedt hier aandacht aan en organiseert vanmiddag een dialoogsessie.

Tijdens de dialoogsessie gaan mensen met een beperking en verzekeraars samen op zoek naar belemmeringen in de dienstverlening van verzekeraars waar mensen met een beperking mee te maken kunnen krijgen. En bedenken hoe die belemmeringen weggenomen kunnen worden. Want het zelfstandig regelen van je financiën is belangrijk voor iedereen, ook als je een beperking of handicap hebt.

Digitale toegankelijkheid
Het online regelen van zaken of het aanschaffen van producten lijkt zo makkelijk en vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen. Vooral mensen met een beperking (in Nederland toch al snel zo’n 2 miljoen mensen) lopen vaak vast. Iemand met een visuele beperking ondervindt bijvoorbeeld problemen als een website de mogelijkheid van gesproken tekst niet biedt. Een ander voorbeeld is het toenemende gebruik van video’s. Iemand die doof is mist misschien belangrijke informatie als een video geen ondertiteling heeft. Omdat verzekeraars én verzekerden graag en veel gebruik maken van internet, besteedt het Verbond extra aandacht aan het onderwerp ‘digitale toegankelijkheid’.

Hoe toegankelijk is uw website?
Geldt dat ook voor websites van verzekeraars? Stichting Accessibility heeft afgelopen zomer in opdracht van het Verbond 25 websites van verzekeraars onder de loep genomen. In het webinar over digitale toegankelijkheid, op 10 oktober, wordt dat uit de doeken gedaan.

Om digitale toegankelijkheid tastbaar te maken, is er iemand met een visuele beperking aanwezig. Hij laat zien waar hij tegenaan loopt als hij bijvoorbeeld online een premie wil berekenen, of een verzekering wil afsluiten. Tijdens het webinar gaan we in op de vraag hoe u als verzekeraar de eerste stappen kunt zetten naar een gebruiksvriendelijke website voor iedereen. Ook krijgt u inzicht in de wettelijke basis van (digitale) toegankelijkheid.

Aan de slag op grond van het VN-Verdrag
Het Verbond vindt het belangrijk dat verzekeraars zich realiseren dat, als gevolg van het VN-Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap en de Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten, verzekeraars werk moeten maken van toegankelijkheid. Mensen met een beperking moeten in staat gesteld worden zelfstandig hun leven te leiden, en daar hoort ook het (online) afsluiten van een verzekering bij.

Webinar Digitale toegankelijkheid

  • Wanneer? Woensdag 10 oktober 2018
  • Hoelaat? 10.30. Tot 11.30
  • Kosten? Gratis
  • Whats in it for me? Tijdens het webinar verdiepen wij ons in digitale toegankelijkheid. Wat houdt het precies in? Wat zijn voorbeelden van belemmeringen? Hoe kunt u de eerste stappen zetten naar een toegankelijke website en waarom moet u hier eigenlijk mee aan de slag?

Meld u nu aan.


Was dit artikel nuttig?