‘Werk maken van fun in de sector’

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
22-10-2015

Ruim 4000 leden en 15 regionale aangesloten clubs door heel Nederland. Dat is de huidige Federatie van Assurantieclubs in cijfers, een federatie van clubs voor mensen die in de financiele dienstverlening werken. “En door de verscheidenheid aan leden een ultiem kennisplatform, ook voor mensen in de verzekeringsbranche”, legt aankomend voorzitter Gérard Teurlings uit. “Want uit een bijeenkomst haal je veel meer dan uit een enquête of een connectie op LinkedIn.”

Teurlings die zich vanaf november voorzitter mag noemen, is er duidelijk over: de vijftien clubs doen het zelf, de Federatie is er slechts om hen te ondersteunen en te faciliteren. “En om meer bekendheid aan de clubs te geven en de fun – de leuke en goede ontwikkelingen – in de sector zichtbaar te maken. Daar wil ik tijdens mijn voorzitterschap werk van gaan maken”.
Als voorbeeld noemt hij de verschuiving van productgerichtheid naar adviesgerichtheid vanuit de wensen van de klant. “Op bijeenkomsten komen de diverse beroepsgroepen bij elkaar om kennis te delen, kennis te krijgen en om samen elkaars cliënten te bedienen. Zo bieden we niet meer zomaar een pensioenoplossing aan, maar kijken eerst hoe een persoon in elkaar zit en hoe hij zijn leven wil leven. Daar bieden we dan een oplossing voor.”

Nieuwe concepten
Hoe je dat aanpakt? “Over dat soort zaken gaat het tijdens bijeenkomsten van de diverse clubs. Tijdens het inhoudelijke deel, maar misschien nog wel meer tijdens de borrel achteraf. Intermediairs, advocaten, banken, accountants en verzekeraars kunnen hier voelen wat leeft bij de ander. En hoewel dat soft klinkt, levert dat meer op dan de resultaten van de vele enquêtes die bijvoorbeeld over intermediairs worden uitgestort. Het wordt veel duidelijker wat speelt als iemand daarover vertelt. Bovendien kun je direct sparren over oplossingen en bijvoorbeeld als verzekeraar je beleid toelichten, zonder hierbij afbreuk te doen in de relatie met distributiepartners.
En dat levert nu soms al nieuwe concepten op. Bijvoorbeeld de inzet van een casemanager die zeer nauw samenwerkt met een intermediair, een HR- en loonspecialist en een arbeidsrechtadvocaat om gezamenlijk aan een arbo-en HR-vraagstuk te werken. Met één loket voor de klant.”

Tijd voor actie
Teurlings denkt dat de toekomst vraagt om dit soort nieuwe concepten en ziet de assurantieclubs als mogelijke aanjager daarvan. “Het is een neutraal platform dat kennis en inspiratie biedt. Juist die combi is mooi: eerst een bijeenkomst over bijvoorbeeld regelgeving of het WIA-landschap en daarna met iemand in gesprek die er net even vanuit ander perspectief tegenaan kijkt.” Volgens Teurlings maakt dat zowel de individuele werknemer als de sector sterker. “Daarom moedig ik ook iedereen binnen de verzekeringsbranche aan om zich te verenigingen binnen een van de aangesloten clubs. Dat samenwerkingen worden uitgebouwd en we nog meer samen voor elkaar krijgen. Het is tijd voor samen delen!”
 
Meer weten? Kijk op www.assurantieclubs.nl

Cookies

{cookieText}