Skip to Content

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Deze week maakte het Verbond bekend te werken aan een zogeheten digitale ‘poliskluis’. Een online omgeving waarin iedereen overzicht heeft over al zijn verzekeringen. De eerste reacties zijn over het algemeen positief. Tijd om Verbondsdirecteur Leo De Boer wat kritische vragen te stellen.

Nog één keer dan: wat is die digitale ‘poliskluis’ nou eigenlijk?
“Het is een online omgeving  waarop iedere consument gratis, gemakkelijk, altijd en overal een overzicht heeft van al zijn of haar particuliere verzekeringen. Actueel en veilig.  Van je verzekeraar krijg je een code  waarmee je  jouw verzekering(en) als het ware in de kluis kunt stoppen. Staat ‘ie daar eenmaal, dan zie je na inloggen in één oogopslag welke verzekeringen je hebt lopen. Handig, want de gemiddelde Nederlander heeft met vier verschillende verzekeraars te maken.”

Waarom is dat nodig? Een ordner in de kast werkt toch ook prima?
“Een ordner of schoenendoos kan natuurlijk ook, maar daarbij mis je nog wel eens het overzicht. Oude en nieuwe polisbladen door elkaar, meerdere versies van de voorwaarden. Je kunt de kluis dan ook het beste zien als een digitale schoenendoos, maar dan eentje die altijd up-to-date is. Daarnaast kun via de website een adreswijziging doorgeven en kun je met één muisklik naar de website van je verzekeraar, waar je je verzekeringen kan wijzigen of opzeggen. Het is dus allemaal  veel gebruiksvriendelijker dan die schoenendoos.”

Maar dan moeten wel alle verzekeraars meedoen
“Inderdaad: hoe meer verzekeraars meedoen, hoe beter. Dan heeft de klant er meer aan.  Door de toezeggingen die we al hebben is nu duidelijk dat meer 75 procent van alle verzekeringen beschikbaar komt. De grote verzekeraars die lid zijn van het Verbond hebben al toegezegd mee te doen, en we verwachten dat de meeste andere verzekeraars volgen. We hopen ook dat niet-leden van het Verbond, zoals zorgverzekeraars, zich aansluiten. Ik heb daar wel vertrouwen in. Waarom zou je niet gaan voor transparantie en gemak voor de klant?”

Nou, misschien omdat je eerst even wil afwachten hoe dat gaat met al die persoonlijke gegevens en digitale stromen?
“Uiteraard besteden we veel aandacht aan veiligheid en privacy, volgens de nieuwste normen. Daarnaast is een account alleen voor de gebruiker in te zien, niet voor anderen en dus ook niet voor de verzekeraar. Er wordt een zelfs een aparte stichting in het leven geroepen om de onafhankelijkheid te waarborgen. Daarnaast bepaalt de consument zelf wat de inhoud van zijn kluis is, het wordt zeker geen centrale database van alle verzekeringen in Nederland. Verzekeraars hebben alleen inzicht in gegevens van henzelf, net als nu.”

Dat wordt dus wel weer een nieuw wachtwoord verzinnen …
“Haha! Nou, misschien hoeft dat niet. We willen namelijk het liefst gelijktijdig operationeel te zijn met het eID-stelsel, dat ervoor moet zorgen dat burgers met één sleutel overal kunnen inloggen. Ach, veiligheid vraagt nu eenmaal wat. Het is denk ik ook wel een fijn idee dat je gegevens achter een inlogcode zitten. We zoeken uiteraard naar een goede balans tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.”


Was dit nuttig?