Skip to Content

Verbond steunt cybercampagne Alert Online

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Altijd en overal online. Gemakkelijk, maar ook een extra risico. Precies de reden dat het Verbond ook dit jaar de campagne Alert Online steunt. De campagne – die maandag 26 oktober van start is gegaan – moet het ‘cybersecurity-bewustzijn’ van Nederland flink gaan vergroten.

Alert Online is een gezamenlijk initiatief van de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap. Ruim 120 Nederlandse organisaties steunen de campagne als partner. Ook het Verbond dus, want verzekeraars hebben op verschillende manieren te maken met cyberveiligheid. Zo kunnen ze zelf uiteraard niet meer zonder veilige digitale systemen, maar ook hun klanten niet. Wordt bijvoorbeeld een computersysteem van een webwinkel platgelegd, dan levert dat flink wat schade op.

Kennis en gedrag
De campagne maakt Nederland bewust van dit soort risico’s. Iedereen deelt kennis via zijn smartphone en doet zaken via de tablet. Dat maakt ons afhankelijk van de veiligheid van online diensten. Bijna iedereen vertrouwt erop dat die wel op orde is, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Dit jaar besteedt de campagne daarom vooral aandacht aan het toepassen van kennis van cyberveiligheid en het stimuleren van cyberveilig gedrag. Hierbij borduurt de campagne voort op een onderzoek van vorig jaar waaruit bleek dat als de cyberveiligheid op het werk goed geregeld is, werknemers deze kennis en het gedrag mee naar huis nemen.
 
Weten wat er allemaal gebeurt tijdens de campagneperiode? Of meer achtergrondinformatie over Alert Online 2015? Kijk op www.alertonline.nl


Was dit nuttig?