VerzekeraarsInBeeld.nl: voor en door klanten

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
30-06-2016

“Meer transparantie voor klanten en inzicht bij het maken van keuzes.” Het is volgens Richard Weurding het doel van verzekeraarsinbeeld.nl. “Een website voor en door klanten.” Voor verzekeraars vooral spannend, want zij krijgen op de site heuse rapportcijfers van hun klanten. Volop rumoer in de zaal dan ook, zodra Weurding de cijfers in Nieuwspoort presenteert.

Het Verbond lanceerde de site donderdag 30 juni (bekijk ook het persbericht). “Na de Verzekeringskaarten, mijnverzekeringenopeenrij.nl en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren een nieuwe stap om het klantbelang centraal te stellen.” Of het werkt? Branchevereniging van woningcorporaties Aedes doet al enkele jaren iets soortgelijks. Sander Koomen van Aedes: “Wij zijn in 2014 gestart met de AedesBenchmark. Inmiddels is het huurdersoordeel gestegen en zijn de bedrijfslasten gedaald, maar of dat aan de benchmark ligt? Je kunt dat niet zeggen.”

Een inkijkje in ieder geval hoe zo’n ‘tool’ kan werken. Of het de klant helpt bij het maken van keuzes? Ronald Voorn, voormalig marketingdirecteur bij Heineken en verbonden aan de Universiteit Utrecht en Hogeschool Twente, houdt er een ‘pop-upcollege’ over. “Een groot deel van ons gedrag is geautomatiseerd. Daarom gebruiken we cues die ons helpen bij het maken van keuzes.” Denk aan oordelen van anderen of een keurmerk. Het helpt, want keuzes maken geeft stress. “Wist je dat er uit een schap met 6 soorten jam meer wordt verkocht dan uit een schap met 24 soorten?” Wat kan helpen is informatie ordenen. “Of een site beginnen...”

Ook negatieve reacties
Het lijkt alsof het is afgesproken. En eerlijk is eerlijk: Voorn heeft een sneak preview gehad om verzekeraarsinbeeld.nl aan een deskundige blik te onderwerpen. “Ik ging meteen op zoek naar de negatieve reviews. En gelukkig: die waren er. Zo laat je de echte waarheid zien en maak je de informatie op de site betrouwbaarder. Ik vind dat dapper. Je zou het nog sterker kunnen maken door bijvoorbeeld een notaris te betrekken, of nog andere mensen dan klanten van de betreffende verzekeraars te bevragen.”

Eerst stap 1, want wat zijn nou die cijfers? Weurding klikt, en… een applaus voor ZLM. Maar ook de maatschappijen in de onderste regionen mogen niet klagen: onvoldoendes als eindcijfer zijn er niet gevallen. Weurding klikt door de site heen: klantreviews, vergelijkingen, cijfers uitgesplitst per thema. “Je kunt er de hele middag mee vullen.” Gelukkig – ook verzekeraarsinbeeld.nl scoort een voldoende.

www.verzekeraarsinbeeld.nl

Cookies

{cookieText}