‘Vlieg je geen schade? Dan krijg je korting’

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
11-06-2015

Groot of klein. Breed of juist specialistisch. Het Verbond behartigt de belangen van meer dan tweehonderd verzekeraars. En dat zijn heel diverse verzekeraars, Iedere nieuwsbrief stellen we er één aan u voor. Deze keer De Luchtvaart Onderlinge, waar je terecht kunt met je zweefvliegtuig.

Opgericht in: 1970
Biedt: dekking aan honderd zweefvliegers en clubs als zij schade ‘vliegen’ aan een van hun tweehonderd vliegtuigen.
Unieke kenmerk: voor en door zweefvliegers.
Dagelijkse praktijk: harde landingen op een akker.

Het zijn er maar vijf of tien per jaar, maar ze kunnen flink in de papieren lopen: schadeclaims die binnenkomen bij De Luchtvaart Onderlinge (DLO). “Een wat ouder zweefvliegtuig kost gemiddeld 35.000 euro, oplopend tot 145.000 voor een moderne tweezitter”, legt Evert Fekkes, voorzitter van DLO uit. “Schade ontstaat bij bijvoorbeeld een harde landing, of onhandigheid: een ruitje is zo stuk.”

Zo’n verkeerde landing is misschien wel het grootste risico dat aan een zweefvliegtuig kleeft. “Het kan met een zweefvliegtuig zomaar gebeuren dat je moet landen op een plek waar geen officieel vliegveld is, op een akker bijvoorbeeld. Het is hobbelig en er kan een paaltje staan.” Verder kan een te harde landing zorgen voor schade aan de romp en ook de kap is kwetsbaar. “En tijdens het transport op het vliegveld kan ook snel wat mis gaan, bijvoorbeeld dat de vleugel ergens tegenaan komt.”

Voorschotpremie
Hoewel de kans op schade groot lijkt, is het resultaat van DLO goed. De leden – die aan het begin van ieder jaar acht tot negen procent van het verzekerd bedrag inleggen – krijgen ieder jaar een groot deel van hun premie terug. Fekkes: “De gemiddelde schade is zo’n twee tot tweeënhalf procent.” En vlieg je zelf geen schade, dan betaal je het jaar erop minder premie: net als bij een autoverzekering hanteert DLO een bonus/malus-systeem.

 

Specifieke kennis
Zo’n derde van de Nederlandse zweefvliegtuigen is bij DLO verzekerd. Een vliegtuig bij een onderlinge maatschappij verzekeren is dan ook helemaal niet gek volgens Fekkes: “We kennen al onze leden en zitten dicht op onze klanten. Bovendien vraagt het verzekeren van zweefvliegtuigen specifieke kennis. Je moet kennis hebben van de waarde en de schade kunnen inschatten. Die kennis brengen onze leden zelf mee. DLO is echt voor en door zweefvliegers en werkt geheel met vrijwilligers.”
Tegelijk maakt de laagdrempeligheid het soms lastig. “Denk aan nieuwe regelgeving als Solvency II die op ons afkomt. Dat brengt hoge kosten met zich mee.” Volgens Fekkes best een gevecht, maar eigenlijk heeft hij niets te vrezen. “Het doel van de veranderingen is maximale transparantie en meer zekerheid voor je klanten is. Iets wat wij eigenlijk al bieden, voor en dankzij onze leden. Al 45 jaar lang.”

Cookies

{cookieText}