Skip to Content

Aan de slag met werkdruk en werkplezier

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Hoe kan je werkdruk bij medewerkers in goede banen leiden in een sector die sterk aan het veranderen is? Met dat vraagstuk gingen HR-experts en leidinggevenden van verzekeraars in het insuranceLAB aan de slag tijdens een training van Huub Pennock en Aukje van den Bent van De Goede Praktijk.

In de zaal zitten P&O-adviseurs, arbo-professionals, HR-experts, leidinggevenden, change managers en agile coaches. "Maar vandaag zijn jullie gewoon medewerkers", trapt Pennock af. Tijdens de training gaan de deelnemers met elkaar en op zichzelf werkvormen oefenen om werkdruk in kaart te brengen en aan te pakken.

Geen definitie

En dat blijkt lastig te zijn, want tijdens een rondvraag blijkt dat iedereen werkdruk op een andere manier ervaart. Voor de een is er sprake van werkdruk als je last minute een afspraak moet afzeggen, voor de ander betekent werkdruk dat je zonder energie thuis op de bank ligt. Er is dus geen standaarddefinitie. "En daarom heeft een grootschalige aanpak voor alle medewerkers geen zin", concludeert Van den Bent. "Je moet van je medewerkers weten hoe zij werkdruk ervaren en sterker nog, je moet weten of ze werkdruk wel vervelend vinden".

Proeverij

In een vlot tempo gaan de deelnemers aan de slag met verschillende werkvormen om een goed gesprek te voeren met medewerkers. De werkvormen helpen om tot de essentie van werkdruk te komen: hoe ervaar je werkdruk, waar heb je invloed op en wat geeft je juist werkplezier? “We laten jullie aan alle methodes proeven”, vertelt Pennock, “om ze vervolgens mee te nemen naar jullie eigen organisatie”. De training sluit af met het maken van een actieplan, waarin de deelnemers concrete stappen formuleren hoe zij de werkdruk binnen hun organisatie willen aanpakken. 

Olievlek

In een laatste rondvraag vertellen de deelnemers wat ze met de opgedane kennis gaan doen. Deze groep deelnemers weet als geen ander dat je na een training snel over kan gaan tot de orde van de dag. “Dat is heel makkelijk te voorkomen door de opgedane informatie zo snel mogelijk te delen met je collega’s”, adviseert Pennock. “Zo ontstaat een olievlek, waardoor je niet meer de enige bent die de opgedane kennis van vandaag kan gebruiken”.

Meer informatie over werkdruk is te vinden in de Arbocatalogus op Gezondverbond.nl.

Bijeenkomst reorganisaties

Op 2 november organiseert het Verbond voor zijn leden een bijeenkomst over de invloed van reorganisaties op werkdruk en werkplezier. Meer informatie over deze bijeenkomst verschijnt later dit jaar op de website van de Insurance Academy.


Was dit nuttig?