Autoverzekeraars laten schuldvraag achterwege bij afhandeling twee kettingbotsingen in Friesland

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
30-01-2020

Autoverzekeraars die op 31 december 2019 betrokken waren bij kettingbotsingen op de A32 en A7 in Friesland, hebben besloten om de schuldvraag achterwege te laten bij de afhandeling van de schades. Verzekerden krijgen daardoor de schade vergoed door hun eigen autoverzekeraar, terwijl dat in het huidige stelsel niet gebruikelijk is.

In Nederland worden autoschades afgehandeld via het aansprakelijkheidsstelsel. Dat betekent dat automobilisten zich verplicht moeten verzekeren tegen schade die je een ander kan toedoen. Veroorzaak je een ongeluk, dan vergoedt jouw autoverzekeraar de schade aan het slachtoffer. Autoverzekeraars moeten daarom bij elk schadegeval kunnen vaststellen wie aansprakelijk is.

Toedracht onduidelijk

Tijdens oudjaarsavond vonden door de dichte mist twee kettingbotsingen plaats in Friesland. Bij de kettingbotsing op de A7 waren 30 voertuigen en 17 verzekeraars betrokken. Bij de kettingbotsing op de A32 waren in totaal 26 voertuigen en 16 verzekeraars betrokken. Bij beide kettingbotsingen blijkt het achteraf niet mogelijk om de volledige toedracht vast te stellen, waardoor verzekeraars niet kunnen vaststellen wie de aansprakelijke partijen zijn.

Eigen verzekerden

De autoverzekeraars hebben daarom besloten om de schade van hun eigen verzekerden af te handelen. Hierdoor hoeven de betrokken automobilisten niet langer te wachten op verder onderzoek naar de toedracht en kunnen verzekeraars verdergaan met het behandelen van de schadegevallen. Deze methode is uniek en is het laatst door verzekeraars toegepast in 2014 bij een kettingbotsing waar 150 voertuigen bij betrokken waren.


Was dit artikel nuttig?