Bijeenkomst Open Insurance

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
09-05-2018

Versnelde technologische ontwikkelingen. Veranderende wet- en regelgeving. In de wereld van morgen moeten traditionele partijen zich opmaken voor herpositionering. Daarvoor is niet alleen een andere mindset, een andere cultuur, maar ook een andere bedrijfsarchitectuur nodig.

De transitie die de verzekeringswereld zou kunnen maken, is die naar Open Insurance in digitale ecosystemen. Tijdens de bijeenkomst ‘Open Insurance’ op 31 mei, die de Insurance Academy organiseert, krijgen deelnemers praktische en strategische informatie en handvatten om een strategische visie te kunnen formuleren op Open Insurance en digitale ecosystemen.

Nabije toekomst
De hoeveelheid digitale transacties en klantgegevens neemt exponentieel toe. Elke interactie wordt een digitale transactie en leidt tot nieuwe digitale ecosystemen. Dit verandert fundamenteel de manier waarop organisaties zaken moeten doen. Openheid is het nieuwe denken en essentieel om toekomstige relevantie van een bedrijf te waarborgen. Adviseur Innovatie Martijn Minkenberg: “Anticiperen op technologische veranderingen is van essentieel belang. We zien in de bankenwereld al grote veranderingen met open banking. Traditioneel loopt de verzekeringsbranche wat achter op de bankensector, maar de toekomst is nu echt nabij.”

Enorme kansen
Gastspreker Maarten Bakker van Innopay adviseert de verzekeringssector al meer dan tien jaar en ziet enorme kansen voor bedrijven die een revolutie in hun manier van zakendoen willen doorvoeren: “De explosie van datatransacties in nieuwe digitale ecosystemen zal een enorme impact hebben op de manier waarop verzekeringsmaatschappijen risico's inschatten, beheren en overdragen. Slimme bedrijven zullen met open business modellen en een open architectuur aanwezig zijn in de dagelijkse, digitale klantreis van hun partners.”

Nieuwe rol
Maar wat wordt de rol van de verzekeraar in een wereld waarin informatie een steeds belangrijkere rol speelt? De risicoselectie kan dankzij een groter datagebruik significant verbeteren door klanten met een laag risico te identificeren. Daarnaast wordt preventie belangrijker dan het uitkeren van schade en zullen verzekeraars steeds vaker in ecosystemen acteren om toegevoegde waarde te leveren voor klanten. Bij een open autoverzekering kan bijvoorbeeld direct en op maat advies worden gegeven over veilige, alternatieve verkeersroutes. Minkenberg: “De rol van de verzekeraar verschuift zo van reactief naar proactief en waar nodig en mogelijk met behulp van derde partijen die real time relevante gegevens aanleveren voor de perfecte customer journey.”

Wees alert
In nieuwe, digitale ecosystemen, bijvoorbeeld in het domein wonen, zullen steeds meer partijen digitale transacties hebben met hun klanten. Verzekeraars kunnen met een API-aanpak – zichtbaar of onzichtbaar – in deze ecosystemen samenwerken met deze partijen. “Maar”, waarschuwt Bakker, “als er niet wordt geïnnoveerd, blijven traditionele verzekeringsbedrijven achter. Nieuwe InsurTechs als Anapi, Neosurance of Simplesurance werken al samen met (her)verzekeraars om dergelijke digitale B2B2C-proposities op schaal te lanceren. De markt gaat voor een groot deel verschuiven naar deze nieuwe verzekeringsvorm, omdat de klant daar aanwezig is. Mijn boodschap luidt dan ook: Verzekeraar, wees alert en anticipeer op de toekomst.”

Nieuwe manier van leren
Onze bijeenkomst ‘Open Insurance’ heeft een nieuwe opzet waarbij een praktische en langdurige manier van leren centraal staat. Naast het middagprogramma, waarbij voordrachten worden afgewisseld met user cases, ontvangen deelnemers na de bijeenkomst vier cases van binnen en buiten de sector. Deelnemers krijgen vervolgens een uitnodiging deel te nemen aan verdiepende rondetafelsessies om de inzichten met deze vier bedrijven te bespreken.

Kijk voor meer informatie, zoals dagprogramma, kosten, inschrijving, locatie en tijd op de website van de Insurance Academy.

 

Cookies

{cookieText}