De impact van innovatie

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
02-10-2017

“De verzekeraar van morgen maakt veranderingen mogelijk. Hij verzekert mensen niet meer tegen, maar van. Van een zorgeloos leven of van een mooie oude dag. Nieuw perspectief biedt ook nieuwe kansen.” Aan het woord is Hugo Gelevert van TNO. Hij was een van de inleiders tijdens het ACIS-symposium Maatschappelijke uitdagingen voor de verzekeringssector, dat eind september in Amsterdam plaatsvond.

Gelevert trapte zijn lezing af met een foto van iets waarvoor iedereen even goed rechtop moest gaan zitten. Het bleek om pasta te gaan, maar de intentie van Gelevert was om innovatie in het juiste perspectief te zetten. “Een plaatje van zelf geprint voedsel ziet er misschien leuk uit, maar veel belangrijker is dat je andere samenstellingen kunt maken. Of mensen met slikproblemen kunt helpen, doordat via 3D geprint voedsel een stuk beter smaakt dan een potje Olvarit.”

Scooters van Domino’s
Aan de hand van een concrete businesscase maakte Gelevert vervolgens duidelijk dat “wij de impact van innovatie op korte termijn vaak overschatten, maar op de lange termijn onderschatten”. Hij liet een plaatje zien van de Gartner Hypecycle waarop vervolgens een project van Domino’s pizza werd geprojecteerd. “In 2004 wilde deze innovatieve keten overstappen op elektrische scooters. De bezorgbrommers maakten herrie en zorgden voor overlast in de buurt. Elektrische voertuigen zijn veel beter voor het milieu en bovendien verwachtte het bedrijf met elektrische scooters makkelijker vergunningen los te krijgen voor het openen van nieuwe vestigingen.”


 
In 2004 vinden de eerste tests plaats en in 2010 wil Domino’s opschalen. Dat valt echter nog tegen; zo blijkt dat Domino’s moeite heeft met het vinden van bezorgers. Zo’n elektrische scooter is niet echt sexy. In 2012 zijn alle hobbels weggenomen en volgt een landelijke uitrol. En nu? Eind 2016 rijdt meer dan de helft van de bezorgers op een elektrische fiets in plaats van op een scooter.
De moraal van het verhaal is volgens Gelevert dat de werkelijkheid vaak anders is dan je vooraf denkt. “Denk aan het boek van Jan Rotmans: we leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.”
 
Blockchain
TNO heeft, in opdracht van het Verbond, een paar jaar geleden de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor verzekeraars op een rij gezet. Gelevert legde uit dat er drie ‘groepen’ ontwikkelingen zijn: de technologische enablers, waaruit bedrijven als Uber en Airbnb konden voortkomen, de trends die invloed hebben op verzekerde risico’s en de maatschappelijke trends en ontwikkelingen. Hij vroeg daarop de zaal wat zij van de blockchain verwachten: hype of de toekomst? De zaal zei toekomst, en dat was Gelevert met ze eens. “In de Rotterdamse haven voert de Dutch Blockchain Coalition bijvoorbeeld al pilots uit waarbij alle papieren worden geregistreerd in een blockchain. Dat levert enorme tijdwinst op. En wat te denken van een webwinkel voor sterke drank die via blockchain een toets op leeftijd kan doen?” Voor verzekeraars noemde hij de pensioenwaardeoverdracht een mooi thema. “Daar worden nu ook al experimenten mee gedaan.”
 
Big Data
Tot slot ging Gelevert nog kort in op het belang van Big Data, ook als grondstof. Zo is het Chinese Whatsapp, WeChat, vooral heel groot geworden doordat je er ook mee kunt betalen. “Ideaal”, meent Gelevert, “want daardoor heeft WeChat niet alleen informatie over jou, maar ook over je koopgedrag.”

Bovendien kan WeChat heel goed patronen herkennen. Wie loopt er voorop? Waar zitten de early innovators? “Dat zou toch geweldig zijn voor een verzekeraar”, benadrukt hij. “Zodra je een voorloper te pakken hebt, doe je hem of haar een aanbod dat hij niet kan weigeren.”
In de dagelijkse praktijk ziet Gelevert dan ook steeds vaker een versmelting tussen fysiek en online. “Kijk naar de samenwerking tussen Google en Wallmart. Dat gaat echt alleen maar om de data. Of zoek de Amazon Go Winkel eens op. Daar kun je spullen pakken en automatisch betalen. Ook dat levert weer een en al data op. Waar kijk je naar? Wat pak je op? Big Data wordt steeds meer gekoppeld aan Internet of Everything. In die zin is het natuurlijk geen toeval dat het Verbond dit voorjaar een Data Competence Center heeft opgericht. Met het samenwerkingsverband hoopt het Verbond data slimmer te benutten.”

Cookies

{cookieText}