Insurance Europe publiceert jaarverslag 2019-2020

De COVID-19-pandemie staat centraal in het deze week gepubliceerde jaarverslag 2019-2020 van Insurance Europe.

Het verslag geeft de standpunten weer van de Europese verzekeringssector over de wereldwijde crisis veroorzaakt door COVID-19, maar ook wat de verzekeringsbranche kan doen bij toekomstige pandemieën. Volgens president en general manager van Insurance Europe, Andreas Brandstetter en Michaela Koller heeft de wereldwijde pandemie de behoefte aan bescherming tegen veel verschillende risico's aan de oppervlakte gebracht, en daarmee het bewustzijn over risicobeheer en verzekeringen vergroot. “Daar blijkt ook uit dat verzekeraars nog veel werk moeten verzetten om ervoor te zorgen dat klanten de producten die ze kopen begrijpen”, aldus de bestuurders van Insurance Europe in het voorwoord van hun jaarverslag. Insurance Europe zet al jaren in op het verbeteren van de financiële ‘geletterdheid’ van Europese burgers en dat de productinformatie-eisen in Europese wetgeving uitvoerig worden getest op consumenten. “Het is duidelijk dat klanten meer hulp en aanmoediging nodig hebben om dekking en diensten te bekijken en te vergelijken, waarbij niet alleen de prijs leidend moet zijn bij de keuze voor een financieel product.”

Veel kwesties

Verder is het afgelopen jaar verder gewerkt aan de vele andere kwesties die Europese verzekeraars aangaan zoals klimaatverandering en duurzame financiering, Solvency II, pensioenen, PRIIP's, verzekeringsdistributie, insurtech, cyberrisico's en autoverzekeringen.

Shutterstock 1888881763

Schademiddag 2024