Skip to Content

Kifid-kopstuk benadrukt belang gezondheidsverklaring

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

“Het belang van een volledig en eerlijk ingevulde gezondheidsverklaring kan niet genoeg benadrukt worden.” Eveline Ruinaard, voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid, zegt dat in haar blog op AM-web.

Kifid, het klachteninstituut voor de financiële sector, bemiddelt in geschillen tussen consumenten en  banken, verzekeraars, tussenpersonen en andere financiële dienstverleners. Ruinaard kijkt tevreden terug op haar eerste jaar als voorzitter van de Geschillencommissie. “Ik zie banken en verzekeraars die bereid zijn in beweging te komen, de consument tegemoet willen komen. Aan de andere kant blijkt dat de praktijk weerbarstiger is. De vermeende precedentwerking, het gezichtsverlies of de financiële gevogen lijken soms zwaarder te wegen dan op een geloofwaardige manier invulling te geven aan ‘mijn klant centraal’.”

Onverbiddelijk
Ruinaard gaat in op het risico dat consumenten kunnen lopen als ze de gezondheidsverklaring bij het afsluiten van een overlijdensrisico- en arbeidsongeschiktheidsverzekering niet volledig of niet naar waarheid invullen. “In diverse klachtzaken hebben consumenten ervaren hoe onverbiddelijk de gevolgen zijn. Blijkt achteraf dat, bewust of onbewust, een artsconsult ontbreekt, dan komt de uitkering in het geding en een alternatief is er niet. Maar: is er wel steeds sprake van willens en wetens feiten verdraaien? Wat als de consument onbewust een niet noemenswaardig feit onvermeld heeft gelaten? En pas achteraf blijkt dat dat feit er wel toe doet? Krijgt die consument een herkansing?”

Keurmerk
Juist om dat soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen, presenteerden het Verbond van Verzekeraars en beroepsvereniging van medisch adviseurs in de private verzekeringssector (GAV) eind vorig jaar nieuwe en laagdrempelige informatie die consumenten helpt bij het invullen van een gezondheidsverklaring. Eveline Ruinaard noemt dat een positieve stap, net als het feit dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren deze consumentencommunicatie opneemt in het handboek. “Verzekeraars en financieel adviseurs kunnen consumenten niet genoeg wijzen op het belang van een volledige en eerlijke gezondheidsverklaring. Om zo later problemen voor klant en verzekeraar te voorkomen.”

- Lees hier de hele blog van Eveline Ruinaard


Was dit nuttig?